Opetusministeriö: Yliopistojen valintamenetelmiä kehitettävä

Opetusministeriö patistaa yliopistoja kehittämään oppilasvalintojaan niin, että valintajärjestelyt edistäisivät opiskelijoiden sukupuolijakauman tasapainottumista. Erityisen tarpeellisena naisten ja miesten määrän tasoittamista pidetään opettajankoulutuksen valinnoissa.

Myös teknisillä aloilla olisi paljon tehtävää. Opetusministeriö on äskettäin lähettänyt yliopistoille kirjeen opiskelijavalinnoista. Käytännön toimista mainitaan pisteytysratkaisut, kiintiöjärjestelmät ja valintakokeiden sisällöllinen kehittäminen.

Esimerkiksi valintakokeita voidaan muokata niin, että pelkän kirjatiedon muistamisen sijasta koe mittaakin hakijan kykyä käsitellä laajempia aineistoja. Pisteytyksessä voidaan alasta riippuen lisätä vaikka pitkän matematiikan ylioppilasarvosanan, työkokemuksen tai jo hankittujen lisäopintojen painoa. Yliopisto-opiskelusta ja eri koulutusaloista kerrottaessa taas olisi päästävä irti eri aloihin liittyvistä sukupuolisidonnaisista mielikuvista. Oppilasvalintojen sukupuolivinouma nousi esiin viime kesänä, kun opetusministeri Olli-Pekka Heinonen (kok.) esitti huolensa opettajakunnan naisvaltaisuudesta. Keskustelulle antoi vauhtia myös hallituksen tasa-arvo-ohjelman viimeistely.

Tuttuja keinoja

Opetusministeriö pyysi viime syksynä yliopistoilta selvitystä siitä, miten vinoumiin on puututtu. Monet nyt esitellyistä ratkaisukeinoista ovat selvitysten perusteella paikoin jo käytössä, sillä vastauksissa mainittiin mm. pisteytysratkaisut, valintakokeiden sisällöllinen kehittäminen ja eri koulutusaloja koskeva tiedotus. Myös esimerkiksi opinto-ohjausta ja opiskelijavalinnan tutkimusta pidettiin keskeisinä kehityskohteina. Yliopistojen välillä oli selvityksen perusteella suuria eroja: toisissa yliopistoissa valintakokeiden tasa-arvoisuutta oli edistetty monin keinoin, toisissa asiaan oli paneuduttu vain vähäisesti.

Opetusministeriö kehotti kirjeessään yliopistoja tutkimaan ja seuraamaan opiskelijavalintojaan. Oppilaanohjaajia olisi jo koulutusvaiheessa opastettava tukemaan opiskelijoiden ei-perinteisiä valintoja. Opetusministeriö pyytää ensi syksynä yliopistoilta selvitystä uusien opiskelijoiden sukupuolijakaumasta. Yliopistot saavat samalla arvioida, kuinka tehokkaasti ne ovat onnistuneet tasoittamaan sukupuolirakennettaan. Selvityksen perusteella opetusministeriö päättää, tarvitaanko vielä muita jatkotoimia.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat