Opetusministeri: Koulun saaman lisätuen vaikutukset oppimistuloksiin pitää mitata

Opetusministeri Krista Kiurun mukaan kouluille annettavan tasa-arvon edistämiseen tähtäävän lisärahan vaikutuksia pitää mitata.

Kiuru sanoi tänään SuomiAreena Special -ohjelmassa, että jos koulu saa rahallista lisätukea, oppimistuloksia pitää voida mitata myös peruskoulussa. Näin voidaan selvittää, millainen tuki vaikuttaa parhaiten.

Kiurun mukaan lisäresurssien vaikutusta on järkevää arvioida sitten, kun niitä on jaettu useampana vuonna peräkkäin.

Opetusministeriö on jakanut rahaa kunnille koulukohtaisiin tukiin viime ja ensi lukuvuodelle kummallekin noin 23 miljoonaa euroa. Tukiperusteina ovat koulun vieraskielisten osuus sekä alueen koulutus- ja työttömyystasot. 

Tutkimusten mukaan oppilaiden tausta selittää eroja koulujen välisissä oppimistuloksissa.

Tavoitteena on vuoteen 2020 mennessä puolittaa koulujen ja alueiden erot sekä sukupuolten väliset osaamistasoerot ja myös sosiaalisen ja etnisen taustan selitysosuus peruskoulun oppimistuloksista.

Kiurun mukaan koulutuksen tasa-arvo on niin olennainen osa suomalaista koulujärjestelmää, että siitä on pidettävä kiinni. 

– Oppimiserot ovat kasvussa myös koulujen välillä eivätkä vain oppilaiden välillä. Meidän pitää löytää uusia keinoja, joilla voidaan tukea niitä kouluja, joilla on keskimääräistä enemmän haasteita. Tämä on ensimmäinen hallitus, joka on lähtenyt tukemaan erityistä tukea tarvitsevia kouluja, ja työ on vasta alussa. 

Lue myös:

    Uusimmat