Opetusministeri: Heikoilta oppimistuloksilta ei voi sulkea silmiä

Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiurun (sd) mukaan peruskoulua kohtaan esitetty kriittinen palaute on ollut aiheellista.

Kiuru sanoi Huomenta Suomessa, että kritiikkiä puoltavat vuosina 2006–2010 tapahtunut oppimistason lasku. Lisäksi oppilaiden ja koulujen väliset erot ovat kasvussa.

– Meidän täytyy myöntää, että lasten ja nuorten osaamistaso on merkittävässä laskussa. Kukaan ei ole varmaan jäänyt kylmäksi Pisa-tutkimustuloksista. Ne osoittavat, että jotain on pakko tehdä. Ei voida sulkea silmiä ja ajatella, että peruskoulu menestyy, koska se on aina menestynyt. Juna alkaa mennä ohi, jos emme pysty tekemään uudistuksia peruskouluun.

Kiurun mukaan seuraavalle hallituskaudelle jäävän peruskoulu-uudistuksen on onnistuttava.

– Tasa-arvoinen ja maksuton peruskoulu on Suomen suurimpia saavutuksia. Nyt olemme tienhaarassa, että haluammeko uudistaa peruskoulua niin, että se voi vastata tämän ajan odotuksiin.

Kiurun mukaan haasteet ovat pedagogisia, eli työvälineiden tulisi olla nykypäivän tarpeita vastaavia. Se tarkoittaa Kiurun mukaan koulun digitalisoimista, esimerkiksi tablettien tuomista koululuokkiin.  Lisäksi kouluviihtyvyyttä olisi parannettavaa.

– Pisa-tulosten suurin uutinen oppimistulosten romahtamisen lisäksi oli se, että suomalaislasten kouluviihtyvyys on heikointa. Se viittaa siihen, että lapsilta ja nuorilta puuttuu motivaatio opiskella ja silloin tulokset jäävät heikommiksi, kun ei haluta oppia oppimaan. 

SDP ajaa ryhmäkokojen pienentämistä.

– Toivoisin, että meillä olisi varaa jättää edes samantasoinen koulutus seuraavalle sukupolvelle kuin meillä on ollut jätettävissä aikaisemmille sukupolville. Se on tuonut näin hyvät tulokset, eli että olemme maailman osaavin kansa. Se on pitkälti peruskoulun ansiota.  

Lue myös:

    Uusimmat