Opetuksen laatu ja yksilöllisyys entistä tärkeämpää

Rehtorit ja koulunjohtajat pitävät tärkeänä opetuksen laadun ja opetusmenetelmien kehittämistä sekä entistä yksilöllisemmän opetuksen tarjoamista oppilaille. Myös pienryhmäopetusta ja opettajien välistä yhteistyötä halutaan lisätä.

Tämä ilmenee KuntaSuomi 2004-tutkimussarjaan kuuluvasta kyselystä, joka julkistettiin Vaasan yliopistossa.

Tutkija Ilpo Ojalan toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistui 700 rehtoria ja koulunjohtajaa 48 tutkimuskunnassa. Mukana olivat lähes kaikki oppilaitostyypit korkeakouluja, yliopistoja ja kesäyliopistoja lukuunottamatta.

Tarpeettomana rehtorit pitivät oppilaitoksen yksityistämistä ja koulutusta ostopalveluna. Opetuksen ostopalveluja käytetään erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa, joista 70 prosenttia ostaa ainakin jonkin aineen opetusta.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat