Opettajat pinteessä - miten kertoa oppilaille vakuussopimuksista ja kapinallisten taisteluista

Pommi-isku Pakistanissa, euroalueen tuohtumus Suomen vakuusvaatimuksista, yksinvaltijan syrjäyttäminen Afrikassa ovat vain yksittäisiä esimerkkejä aihealueista, joista opettajat joutuvat päivittäin keskustelemaan oppilaidensa kanssa.

Kiihtyvällä tahdilla muuttuva maailma tuo lisähaastetta opetustyöhön, sillä oppikirjojen tarjoama tieto on auttamatta yleispätevää, eivätkä kirjat tarjoa vastauksia päivän polttaviin puheenaiheisiin.

Näin ollen opettajien on pysyttävä itse ajan hermolla. Mutta miten, sitä käsiteltiin eilen opettajien Campus-seminaarissa Helsingissä.

- Näistä aiheista puhuminen on arkipäivää opetustyössä. Me aloitamme päivän uutiskatsauksella ja puhumme aina ajankohtaisista asioista, kertoo Matinkylän koulun opettaja Maarit Vartiainen.

- Opettajan pitää revetä mahdottoman moneen. Itse opetan äidinkieltä, ja tämä oppiaine tarjoaa onneksi hyvän ja luontevan välineen myös näiden haastavien puheenaiheiden käsittelyyn, kuvailee Katri Karvonen Helsingin Normaalilyseosta.

- Koulun pitäisi pysyä aina ajan tasalla. Tällä hetkellä meidän opetussuunnitelmamme on vuodelta 2004. Tämä ajan hermolla pysyminen onkin yksi opetustyön suurimmista haasteista, kuvailee Saara Ikonen Helsingin uudesta yhteiskoulusta.

- Erityisesti monikulttuurisissa ryhmissä maailmanpoliittiset tilanteet näkyy. Jos illalla tai yöllä on uutisoitu sota- tai kriisitilanteesta jossainpäin maailmaa, niin sen aistii luokkahuoneessa heti aamulla. Ja opettajalla on oltava valmius käsitellä ja kohdata tällainenkin asia, kertoo Susanna Kosonen Pekka Halosen akatemiasta.

Lisähaasteen tuo myös tekniikka - sen jatkuva kehittyminen ja kehityksessä mukana pysyminen.

- Yksi suuri haaste on siinä, miten opettajana pystyy huomiomaan tekniset uudistukset opetustyössä. Siinä pitää muistaa, ettei opettajana yritä aina olla oppilaitansa parempi, vaan joskus voi - ja pitää myöntää myös heikkoutensa, Markus Oedevald Liiketalousopisto Helmestä sanoo.

Suomen ensimmäistä Campus-seminaaria seurasi kaiken kaikkiaan 7 300 opettajaa eri puolilla Suomea.

Lue myös:

    Uusimmat