Opettajat peräävät vanhempien vastuuta kasvatuksesta

Koulun ja kodin välisessä yhteistyössä on opettajien mielestä parantamisen varaa. MTV:n uutis- ja ajankohtaistoimituksen kyselyssä suurten kaupunkien yläkoulujen opettajille vanhemmat saavat kovaakin kritiikkiä. Opettajat kokevat, että he jäävät liian usein yksin vastuuseen, jos oppitunneilla tapahtuu häiriöitä.

”Jos kotona ei saada lapseen otetta, menee tilanne koulussakin hankalaksi”

Siihen, tehoavatko koulun kurinpitokeinot vai eivät, vaikuttaa ratkaisevasti vanhempien asenne, toteaa moni opettaja kyselyssä. Myös myöhästelyt, unohtelut ja piittaamattomuus koulun säännöistä heijastavat opettajien mielestä joskus vanhempienkin asenteita. Vastuu kasvatuksesta on ensisijaisesti kodin , muistuttavat opettajat. Heidän mielestään koulu ei voi yksin vaikuttaa siihen, että työrauha säilyisi oppitunnilla, jos kotoa ei tukea tule.

Moni näkee yläluokkalaisilla myös suurta ”aikuisen nälkää”, joka sitten voi ilmetä opettajan uhmaamisena.

"Opettaja valehtelee ja koulu on aina väärässä”

Vain vähemmistö opettajista kertoo, että yhteistyö kaikkien vanhempien kanssa sujuu hyvin, jos kotiin on ikävää kerrottavaa. Moni kertoo kyselyssä nimettömänä, kuinka opettajaa ei uskota tai koulun määräämät rangaistukset kyseenalaistetaan.

Opettajista suurin osa kertoo, ettei kuitenkaan jätä ottamatta yhteyttä, vaikka tietäisi että vastaanotto kotona ei ole hyvä.

”Henkilökohtainen palaute tehoaa parhaiten, mutta siihen ei ole aina aikaa”

Opettajien mielestä oppituntien häiriöihin on usein paras keino se, että jututtaa oppilasta henkilökohtaisesti. Mutta tämä taas vie aikaa, eikä sitä ainakaan tunnilla ehdi tehdä.

Myös suora yhteydenotto kotiin sähköpostin sijaan voi tuottaa paremman tuloksen. Kaikkien oppilaiden vanhemmat eivät suinkaan syytä opettajaa, jos jotain ikävää viestiä koulusta tulee.

Näin opettajat kertovat vanhemmista kyselyssä

-Kotona saadaan liian paljon periksi ja nuoret määräävät kodeissa kaapin paikan.

-Vanhemmat ovat mielestään "asiakkaita, jotka ovat aina oikeassa".

-Monet vanhemmat tukevat oppilaita jopa opettajaa vastaan viimeiseen asti.

-Vanhemmat myös kaveeraavat enemmän lastensa kanssa ja sen sijaan, että opettaisivat vastuun ottoa, silottavat lastensa tien.

-Jos oppilaalla sen sijaan on asialliset ja huolehtivat vanhemmat, silloin koulun ja kodin yhteistyöllä yleensä saavutetaan tuloksia.

-Jotkut vanhemmat tulee herkästi lankoja pitkin kun heidän mussukoitaan ojennetaan.

-Jos vanhemmat tekevät yhteistyötä koulun kanssa, oppilaan käytökseen on helpompi puuttua. Jos vanhemmat ovat välinpitämättömiä tai peräti koulun kanssa täysin eri mieltä, keinot ovat aika rajalliset.

-Myös vanhemmat ovat tulleet röyhkeämmiksi.

-Koko ajan saa pelätä että vanhemmat haastavat oikeuteen.

-Monet vanhemmat eivät välitä tai ovat oppilaan puolella liiankin sokeasti.

- Vanhemmat pitäisi pistää oppiin siitä, miten lapsia ja nuoria tulee kasvattaa.

- Oppilaista näkee nyt, että he pyörittävät kodin arkea eivätkä vanhemmat.

- Jotkut vanhemmat vain tuumaavat, että "ettekö saa sitä meidän lasta siellä koulussa aisoihin?".

  • MTV:n uutis- ja ajankohtaistoimitus kysyi yli 1200 yläkoulun opettajalta koulun työrauhasta helmikuussa. Vastaajia oli 631, vastausprosentti 51%.
  • Kysely tehtiin yhteistyössä OAJ:n kanssa ja otos poimittiin sen jäsenrekisteristä.
  • Kyselyyn osallistui opettajia seuraavista kaupungeista: Helsinki, Espoo, Vantaa, Turku, Tampere, Oulu, Jyväskylä, Rovaniemi, Kouvola, Lahti, Kuopio, Pori.

Lue myös:

    Uusimmat