Opettajat: Ei keinoja puuttua häiriöihin

Yläkoulujen opettajien mielestä heillä ole riittävästi keinoja puuttua oppilaiden käytökseen liittyviin ongelmatilanteisiin. MTV:n kyselyyn vastanneista yli 600 opettajasta suuri osa katsoo, että esimerkiksi nykyiset kurinpitomenetelmät eivät läheskään aina toimi. Osalle on myös epäselvää, mitä keinoja voi käyttää lain puitteissa. Myös erityistä tukea vaativien oppilaiden pärjääminen yleisopetuksessa huolettaa opettajia.

”Meidän koulussa oppilasta ei saa poistaa tunnilta”

Tunnilta poistettua oppilasta pitää valvoa. Joissain kouluissa on järjestetty erillinen valvontatila, toisissa taas opettaja pyytää virka-apua naapuriluokasta tai soveltaa lakia itse.

” Käsken oppilaan pitämään kahvaa alhaalla, niin että tiedän, onko hän siinä oven takana. En tiedä, onko tämä laillista”, kertoo eräs opettaja nimettömänä kyselyssä.

Osassa kouluja tunnilta ei yksinkertaisesti vain saa poistaa ketään, koska valvontatilaa ei ole.

”Jälki-istunto on usein aivan turha”

Opettajien mielestä jälki-istunto on voi olla hyvin tehoton rangaistus. Ne, jotka sinne useimmin määrätään, eivät koe sitä rangaistuksena vaan pikemminkin päinvastoin. ”Niille se on vaan sitä, että ne pääsee tunnin myöhemmin koulusta.”

Monessa koulussa jälki-istuntoja määrätäänkin melko harvoin. Myös perusopetuslaissa mainittu määräaikainen erottaminen on jäänyt lähes kuolleeksi kirjaimeksi, valituksineen voi kestää puoli vuotta ennen kuin rangaistus voidaan toteuttaa.

Osa vastaajista kaipaa mahdollisuutta määrätä esimerkiksi siivoustöitä rangaistuksena. Osa uskoo, että ne ovat lainvastaisia, mutta muutamassa koulussa erilaiset työrangaistukset ovat käytössä. Eräässä koulussa oppilaat laitetaan keräämään roskia pihalta.

”Kouluun voidaan aina laittaa, jos muualle ei pääse”

Osa opettajista katsoo, että esimerkiksi oppimishäiriöisten oppilaiden paikka ei ole yleisopetuksessa, mutta muutakaan ei ole tarjolla. ” Pitäisi voida siirtää pienryhmään, mutta ne ovat täynnä”, kertoo opettaja kyselyssä.

Samoin nuorisopsykiatrian jonot näkyvät koulussa, koska sinne oppilas kuitenkin aina pääsee. Jos erityisopetukseen ei mahdu, opiskelee tavallisessa luokassa hyvin erilaisia nuoria. Monet opettajat kokevat, että aika ja keinot eivät tällöin riitä.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat