Oopperayleisö ostaa liput vasta viime tingassa

Giacomo PuccininTosca aloittaa kesän ainoana uutuutena Savonlinnan oopperajuhlat huomenna. Kuukauden kestävän festivaalin ohjelmistossa kuullaan lisäksi Carmen, Madama Butterfly ja Lucia di Lammermoor. Vieraileva oopperatalo tulee tällä kertaa Tukholmasta. -Kesä näyttää kaikella tavalla hyvältä, sanoo oopperajuhlien johtaja Jan Hultin, vaikka yleisö ostaa lippunsa entistä myöhemmin.

-Lipunmyynti on suunnilleen samoissa luvuissa kuin viime vuonna ja siitä pitää petrata vielä. Tavoitteet ovat kovia, 90 prosentin käyttöastetta tavoitellaan Olavinlinnassa. Tehtävää on vielä paljon, mutta on tulossa hyvät oopperat. Me uskomme, että väki liikkuu ja saamme katsomot täyteen, Hultin sanoo.

Vatsan päälle käyvää hommaa

Markkinat ovat muuttuneet rajusti takavuosista. -Ennen vanhaan myytiin puolet lipuista jo edellisen vuoden loppuun mennessä. Nyt heinäkuun aikana tehdään valtavan paljon kauppaa. Onhan se vatsan päälle käyvää hommaa katsella, miten tässä käy, kun tuloista 70 prosenttia pitäisi tulla pääsylipuista, mutta sellainen on maailma tällä hetkellä, Hultin naureskelee.

Viron Kuresaaren ja Birgitta-festivaalilla käy nykyään jo reilusti suomalaisia halvempien lippujen vuoksi, mutta kilpailijoiksi niistä ei Hultin mukaan vielä ole. -Itse voin hieman jäävinä sanoa, että pitkä matka heillä on vielä siihen tasoon, mitä Savonlinnassa on. Savonlinna on kuitenkin yksi top ten -festivaaleista maailmalla ja Viron festivaaleilla on siihen vielä kovin pitkä matka, väittää Hultin.

-Ihmiset miettivät lähtevätkö he Roomaan, Pariisiin vai Savonlinnaan. Ei ehkä niinkään ole kyse oopperoiden tai tapahtumien välisestä kilpailusta, vaan ulkomaille suuntautuvista lomamatkoista, Hultin uskoo.

Äärimmäisen tunnettu ja äärimmäisen kaukana

Ulkomaiset vieraat kelpaisivat hyvin myös Savonlinnan oopperajuhlille. Ulkomaisen yleisön osuus liikkuu 15 prosentissa, mutta enemmän tarvittaisiin.

-Savonlinna on maailmalla äärimmäisen tunnettu, mutta Savonlinna on myöskin äärimmäisen kaukana ja vaikeasti tavoitettava. Meillä on paljon työtä tässä tuotteistamisessa. Välillä Finnairin lennot Savonlinnaan olivat katkolla. Nyt lennot taas toimivat hyvin, mutta ennen kuin se viesti saadaan ulkomaille ja kontaktit luotua, niin kyllä siinä pitkä työ on, Hultin harmittelee.

Verkossa on tulevaisuus

Hän uskoo, että suuri muutos tapahtuu, kun oopperajuhlat saavat verkkokauppaan englanninkielisen version. Ryhmämatkailu on vähentynyt selvästi ja yksittäiset matkustajat haluavat saada kaiken helposti.

Murhe oopperajuhlilla on myös se, että yritykset ovat vähentäneet sponsorirahojaan. -Meidän pitää vain parantaa palveluja ja siirtyä aktiivisempaan markkinointiin, sanoo Hultin.

Jatkuva uusiutuminen on myös tarpeen. Esimerkiksi kahden vuoden kuluttua Olavinlinnassa totetutetaan maailmalla paljon huomiota saanut nettiyhteisön tekemä ooppera. Lanseeraus meni Hultinin mukaan läpi lähes kaikkien maiden merkittävimmissä medioissa ja nyt googlesta löytyy jo 54 000 osumaa Opera-by-You -hankkeesta.

-Verkossa on tällä hetkellä 250 ihmistä 30 eri maasta viimeistelemässä ehdotuksiaan siitä, mistä tämä ooppera tulee kertomaan. Aihe päätetään heinäkuun aikana ja sitten yhteisössä alkaa tekstin teko ja säveltäminen. Se on saanut valtavan hienon huomioarvon eri puolilla maailmaa. Siitä tulee historiallinen projekti, Hultin innostuu.

Katso Terhi Hyvärisen juttu Savonlinnasta

Lue myös:

    Uusimmat