Onko Uber rasistinen? Tutkimus: Tummaihoiset joutuvat odottamaan pidempään

Tutkimuksen mukaan asiakkaat, joiden kuljettajat uskoivat olevan tummaihoisia, saivat odottaa kyytiään kauimmin.

National Bureau of Economic Researchin Yhdysvalloissa tekemän tutkimuksen mukaan henkilöt, joiden kuljettajat olettivat olevan tummaihoisia, odottivat kyytiään jopa 35 prosenttia pidempään kuin muut.

Nimensä perusteella afroamerikkalaisten asiakkaiden Uber-kyyti myös peruutettiin kaksi kertaa todennäköisemmin kuin muiden. Lyftissä kyyti peruttiin hieman todennäköisemmin vaaleaihoiselta.

Toisinaan kuljettajat jättivät kyydin peruuttamatta, mutta eivät myöskään saapuneet paikalle. Näin asiakas pakotettiin perumaan kyyti itse, eikä kuljettajalle tullut asiasta merkintää.

Uber-kuljettaja ei näe asiakkaan nimeä eikä määränpäätä ennen kuin hän on hyväksynyt tilauksen. Tutkimuksessa esitetyn teorian mukaan kuljettajat hyväksyivät tilauksen, mutta peruivat sen (asiakkaan tiedot nähtyään) niin nopeasti, ettei hyväksymisestä ehtinyt lähtemään ilmoitusta asiakkaalle. Lyftissä kuljettaja näkee asiakkaan nimen ja kuvan jo ennen tilauksen hyväksymistä.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että vaaleaihoiset naisasiakkaat maksoivat kyydeistään enemmän. Osassa tapauksissa veloitus aloitettiin ennen kuin asiakas oli päässyt kyytiin ja lopetettiin vasta vähän sen jälkeen, kun asiakas oli jäänyt pois. Mikäli asiakkaana oli vaaleaihoinen nainen, kuljettaja myös valitsi useammin hieman pidemmän reitin ja ajoi välillä jopa ympyrää.

Tutkijat analysoivat noin 1 500 kyytiä Uberissa ja Lyftissä Seattlen ja Bostonin alueella. Heidän mukaansa näissä palveluissa harjoitetaan "merkittävää rodullista diskriminointia" eli toisin sanoen rasismia.

Palveluiden edustajien mukaan tutkimus auttaa kehittämään toimintaansa. Syrjinnällä ei ole edustajien mukaan sijaa kummassakaan palvelussa.

Lähde: Vocativ

***

Lähetti heittelee paketteja kuin pelaisi Mölkkyä 0:56

Lue myös:

    Uusimmat