Onko autoilusta tullut liian mukavaa?

Ajaminen nykyaikaisilla autoilla on varsin mukavaa ja Suomenkin olosuhteissa useimmiten huoletonta. Poliisi varoittaakin tuudittautumasta liikenteessä liikaa nykyaikaista teknisten välineiden antamaan turvallisuuden tunteeseen.

- Meillä on erilaisia ajamista helpottavia laitteita ja siihen itse ajotapahtumaan ei keskitytä niin hirveän hyvin, sanoo Liikkuvan poliisin tiedotuspäällikkö Jussi Pohjonen.

Parhainkaan tekniikka ei kumoa fysiikan lakeja, mikä on nähty esimerkiksi talvisten moottoriteiden kolarisumissa.

- Valitettavasti teknisten apuvälineiden antama hyöty ulosmitataan nopeuden nostamisella, sanoo Pohjonen.

Ilmastointi puhaltaa optimilämmöllä, luistonesto pitää huolen pidosta liukkaallakin ja kaistavahti varoittaa, jos auto uhkaa ajautua sivuun ajouralta. Auton oma tekniikka valtaa vauhdilla jalansijaa kuskin paikalta, automaattiohjauksenkin kehittelyssä ollaan varsin pitkällä.

Esimerkiksi aamuyöllä tapahtuvissa suistumisonnettomuuksissa nousee kysymys kuljettajan vireystilasta. Väsymystä poistavista järjestelmistä vain riittävä uni on todettu aukottomasti toimivaksi.

Varoitus: Kahvipaussin paikka

Uudet autot ovat täynnä kuljettajaa, matkustajia ja ajoneuvoa suojelevaa tekniikkaa. Esimerkiksi Volvoissa on kuljettajan vireystilaa seuraava järjestelmä, joka huomauttaa kahvikuppisymbolilla, jos ajaminen muuttuu epävakaaksi.

Järjestelmä perustuu kameratekniikkaan, joka tarkkailee auton kulkua suhteessa tienpinnassa oleviin merkintöihin.

- Auton näyttöön ilmestyy kahvikuppi ja kuljettaja kuulee äänimerkin, pling. Järjestelmä ehdottaa hänelle taukoa. Sanottakoon, että kuljettaja saa ajaessaan aika paljon sählätä ennen kuin hälytys tulee, Volvo Auton tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck sanoo.

Muilla valmistajilla on vastaavia vireystilan vahteja, jotka tarkkailevat kuljettajan silmien lupsumista.

Volvon onnettomuuksia ennaltaehkäisevät turvallisuusjärjestelmät toimivat kameralla, tutkalla tai niiden yhteispelillä. Turvavälivahti tarkkailee viisiportaisella asteikolla etäisyyttä edellä ajavaan autoon ja jarruttaa välin kutistuessa liian lyhyeksi.

Uusissa Volvoissa on myös hätäjarrutusjärjestelmä korkeissa nopeuksissa vakionopeuden säätimen ollessa pois päältä. Toiminto varoittaa ensin kuljettajaa uhkaavasta törmäyksestä ja esilämmittää jarrut.

- Jos kuljettaja ei vieläkään jarruta ja kolari on väistämätön, auto tekee automaattisesti täysjarrutuksen ennen törmäystä, Hallbäck kertoo.

Uusinta Volvo-tekniikkaa kaupunkiajoon taas on jalankulkijan turvatyyny, joka laukeaa törmäyksen hetkellä auton etuosasta ja pehmentää jalankulkijan pudotusta konepellille.

Lue myös:

    Uusimmat