Ongelmakuskia vaikea tunnistaa ajokoulussa: "Suurin osa näyttelee"

Nuorten kuljettajien onnettomuudet huolestuttavat niin poliisia kuin ajokoulujakin.

Autoliitto on peräänkuuluttanut nuorilta kuskeilta asennemuutosta ja myös ajokouluissa nähdään, että asenteissa on parantamisen varaa.

Haagan autokoulun liikenneopettaja Jouko Kalliolan mukaan ongelmakuskin tunnistaminen ajokoulussa ei ole kuitenkaan helppoa.

- Totta kai osasta vaistoaa, että tuosta voi tulla ongelmatapaus, mutta suurin osa kyllä näyttelee sitten ajokoulun ja liikennekokeen aikana omaa ajokäyttäytymistään, Kalliola toteaa.

Asenne opitaan kotona

Suurin osa autokoulussa silminnähtävistä ongelmista liittyvät Kalliolan mukaan nimenomaan kuljettajan asenteeseen.

Kalliolan mukaan asennetta on kuitenkin hankala enää ajokoulussa muuttaa, sillä se peritään yleensä kotoa hyvin varhaisessa vaiheessa.

– Lapset rupeavat imemään niitä asenteita heti turvaistuiniästä. Autokoulussa pyritään muokkaamaan niitä, mutta ei ajokoulussa käytössä olevassa ajassa pysty ihmeitä tekemään, vaikka olisi kuinka halua.

Lakisääteinen minimimäärä ajo-opetusta on 15 tuntia. Kalliolan mukaan aika ei millään riitä kaikkeen.

– Totta kai omalla käyttäytymisellä ja esimerkillä voi vaikuttaa nuoriin, mutta kyllä se jää tosi vähäksi se aika.

"Kun autolla on hyvä ajaa, 120 ei tunnu missään"

Poliisin mukaan nuorten kuskien kolarointi näkyy lähes kaikissa maissa piikkinä onnettomuustilastoissa.

Eräs nuoriin kuljettajiin liitetty ongelma on reippaat ylinopeudet. Ongelmaan on vilautettu ratkaisuksi 80 kilometrin rajoituslätkän palauttamista nuorille kuskeille.

Kalliola ei kuitenkaan usko, että lätkä karsisi hurjastelua.

–Hevosilla on ajettu ennen kilpaa, polkupyörällä on ajettu kilpaa ja autollakin ajetaan kilpaa. Kyllä se asia on siellä ratin ja penkin välissä. 80:n lätkä on vain merkki siitä, että on uusi kuljettaja, mutta ei se vauhtia hidasta.

Kalliolan mukaan ongelmia lisää myös vääränlainen turvallisuuden tunne, jonka on tuonut tullessaan auton tekniikan kehittyminen.

– Kun autolla on hyvä ajaa, 120 ei tunnu missään. Jos olisi 30 vuotta vanha auto, niin aika huimaa olisi meno 120:n vauhdissa.

Lue myös:

    Uusimmat