Olympialaisissa pyörii isot sponsorirahat

Lontoon kesäolympialaisten sponsorirahojen määrä liikkuu 300-400 miljoonan euron kieppeillä, arvelee Huomenta Suomen haastattelema tapahtuma-, kulttuuri- ja urheilumarkkinointiin erikoistuneen Infrontin toimitusjohtaja Mikko Vanni.

Hänen mukaansa olympialaisten sponsoriksi pääsee suunnilleen 5-10 miljoonan euron siivuilla. Olympialaisten televisiointioikeuksien arvo on kuitenkin yhteensä noin 3,5 miljardia euroa.

– Olympialaisten brändi, status ja arvo ovat tänä päivänä korkealla. Toivottavasti ne säilyvät ja kasvavat. Toivon, että yhä useampi yritys hyödyntäisi olympiakisoja, Vanni totesi.

Hänen mukaansa Suomessa liikkuu vuositasolla sponsorirahaa 160-180 miljoonaa euroa, mutta Vannin mukaan parannettavaa on huimasti.

– Ruotsissa sponsorirahojen määrä on kolme- tai nelinkertainen. Suomessa sponsorimarkkinat eivät ole kehittyneet niin kuin olisi toivonut. Jääkiekon MM-kisoissa ja yleisurheilun EM-kisoissa päästiin jo kuitenkin hyvälle tasolle, Vanni totesi.

Hänen mukaansa yritysten läsnäoloa urheilussa voidaan parantaa firmojen, tapahtumajärjestäjien ja urheilijoiden välisellä koulutuksella.

(MTV3)

Katso Infront Finlandin toimitusjohtaja Mikko Vannin haastattelu: (Huomenta Suomi 27.7.2012)

Lue myös:

    Uusimmat