Olutliitto: Alko syyllistyy syrjintään

Olutliitto ry:n mielestä Alko laiminlyö oluttarjonnan. Liiton selvityksen mukaan Alkon olutvalikoimat ovat sekä maantieteellisesti että laadullisesti puutteellisia.

Olutliitto kertoo tiedotteessaan tehneensä selvityksen Alkon olutvalikoimista. Alkon mukaan sen valikoimaan kuuluu yli 160 olutta, mutta Olutliitto ei löytänyt tätä määrää yhdestäkään myymälästä.

Olutliiton selvityksessä arvioitiin valtakunnallisesti 67 Alkon myymälän olutvalikoimia.

Päivittäistavarakaupoissa myytävien oluiden vahvuus on korkeintaan 4,7 prosenttia. Tätä vahvemmat oluet myy Alko.

- Alko syyllistyy todellisuudessa yhden tuoteryhmän, oluen, syrjimiseen. Tämä on myös EU:n periaatteiden vastaista, perustelee Olutliiton puheenjohtaja Jari Vaara.

Oluen syrjintä näkyy myös tuotteiden sijoittelussa. Myyvimmillä paikoilla ovat kirkkaat viinat, viinit ja väkevöitetyt viinit.

Olutliiton mukaan myös sen kuluttajakysely antaa aihetta huoleen. Liiton kyselyyn osallistuneista vastaajista reilut puolet (58 %) antaa myymälän valikoimalle arvosanan erittäin huono, huono tai välttävä.

Hyvänä tai erittäin hyvänä valikoimaa pitää vain viidennes (19 %) vastaajista.

Pienpanimot helposti vaikeuksissa

Olutliiton mukaan Alkolla on myös epätasa-arvoinen ostopolitiikka.

- Suurten panimoiden oluet tulevat näytille ripeästi, mutta pienpanimoiden uutuudet – sahdista puhumattakaan – ovat vain satunnaisesti saatavina, Vaara huomauttaa.

Erityisesti kotimaisia pienpanimoiden oluita on Alkossa vähän tarjolla. Jos pienpanimo ei saa tuotettaan Alkon hyllyille tai ravintolamyyntiin, ei se voi valmistaa yli 4,7 prosenttisia oluita.

Tämä rajoittaa yksittäisen panimon tarjontaa ja elinkeinotoimintaa, sanoo Olutliitto.

Olutliiton mukaan nyt olisi hyvä harkita, onko 4,7 prosentin raja nykypäivää.

- Jos Alko ei ota vastuuta oikeudenmukaisesta tarjonnasta, niin annettakoon vastuu muulle kaupalle, Vaara ehdottaa.

(MTV3)

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat