Olut nosti juomien myyntiä

Oluen verotuksen puolittaminen on panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden mielestä välttämätöntä kulutuksen ohjaamiseksi miedompiin juomiin. Kauppa ei enää saa oluesta katetta.

Oluen myynti veti suomalaisten panimoiden ja virvoitusjuomayhtiöiden myynnin kasvuun tammi-syyskuussa. Olutmyynti nousi 3,1 prosenttia vuoden takaisesta, mikä selittää pääosin juomamyynnin 1,4 prosentin kasvun, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto kertoi.

Liiton mukaan oluen kotimaisen hintakehityksen vuoksi matkustajatuonti ulkomailta on jäämässä viime vuoden tasolle.

Liitto valittaa tiedotteessaan, että kaupalla ja panimolla ei ole oluesta enää katetta. Sen mukaan kuluttajahinta on saatu keinotekoisesti tasolle, joka hillitsee maahantuontia, ja normaalilla katteella myytävän siiderin myynti on kotimaassa laskenut samalla kun matkustajatuonti on kasvanut.

Long drink - ja virvoitusjuomien sekä kivennäisvesien myynti on pysynyt ennallaan.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus vaatii oluen verotuksen puolittamista, mikä on liiton mielestä välttämätöntä myös kulutuksen ohjaamiseksi nykykulutusta miedompiin juomiin.

Liiton jäsenyritykset myivät juomia tammi-syyskuussa yhteensä 633,3 miljoonaa litraa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat