Oluen myynti laski

Panimoliitto vaatii seuraavalta hallitukselta muutosta olutveroon.

Oluen myynti on alkuvuoden aikana pudonnut Suomessa 2,8 miljoonalla litralla. Nokkaa kohti se tekee noin yhden tuopin.

Prosentteina lasku oli tammi-maaliskuussa yli 3 prosenttia vuoden takaisesta. Panimo- ja virvoitusjuomaliitto sanoo syyksi kauppojen tarjouskampanjoiden vähentymisen, mikä on nostanut oluen hintaa.

Sen sijaan siidereitä, long drink -juomia ja kivennäisvesiä on myyty enemmän kuin viime vuonna. Kokonaisuudessaan juomamyynti on kuitenkin laskenut vajaan prosentin.

Suomalaisten panimoiden valmistamia juomia myytiin tammi-maaliskuussa yhteensä 171 miljoonaa litraa, josta oluen osuus oli 86 miljoonaa litraa. Siidereitä litkittiin 8 miljoonaa litraa ja long drink -juomia 5 miljoonaa litraa.

Virvoitusjuomien menekki pysytteli vuoden takaisella tasolla, 59 miljoonassa litrassa. Kivennäisvesiä meni kaupaksi 13 miljoonaa litraa.

Panimoliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen toivoi, ettei oluen myynnin hiipuminen käännä matkailijatuontia jälleen kasvuun. Hän vaati, että seuraavan hallituksen on muutettava olutveroa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat