Oluen myynti laski, kivennäisvesien kasvoi

Kotimaisten oluiden, virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti jäi tammi-elokuussa 2,8 prosenttia edellisvuotta pienemmäksi. Myynti kasvoi vielä vuoden neljän ensimmäisen kuukauden aikana, mutta sateinen kesä pudotti varsinkin oluiden menekkiä. Kivennäisvesien ja sokerittomien kevytvirvoitusjuomien kysyntä taas on kasvussa.

Yhteensä kotimaisen panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden tuotteita juotiin tammi-elokuussa 488,4 miljoonaa litraa, selviää alan liiton tilastoista. Oluen myynti jäi nyt runsaaseen 275 miljoonaa litraan, kun sitä vuotta aiemmin meni kaupaksi 285 miljoonaa litraa. Myynti putosi 3,4 prosenttia. Varsinkin vahvaa olutta ostettiin edelleen runsaasti tax free -myymälöistä tai ulkomailta, mutta myös keski- ja mietoa olutta myytiin vähemmän kuin vuotta aiemmin. Kotimaisten oluiden myynti Alkon kautta väheni 7,3 prosenttia ja anniskelu 5,9 prosenttia. Myös muu vähittäismyynti putosi 2 prosenttia.

Virvoitusjuomien kokonaismyynti väheni 4,4 prosenttia 177 miljoonaan litraan, vaikka sokerittomien kevytjuomien menekki kasvoi uutuustuotteiden myötä kymmeneksellä. Kivennäisvesien myynti lisääntyi 12,3 prosentilla runsaaseen 35 miljoonaan litraan. Yhä suurempi osa juomista myytiin palautettavissa muovipulloissa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilasto perustuu Hartwallin, Olvin, Pirkanmaan Uuden Panimon ja Sinebrychoffin myyntiin.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat