Oluen kehujien kommentit siivotaan? Alkoholimainontaa suitsitaan somessa

Lakimuutokset mietojen alkoholijuomien mainonnasta ovat tuomassa rajoituksia sosiaaliseen mediaan.  

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira valmistelee päivitystä alkoholijuomien mainontaohjeeseen. Ylitarkastaja Marianna Vasaran mukaan myös sitä pohditaan, miten vuodenvaihteessa voimaan tulevat säännökset rajoittavat sosiaalisessa mediassa.  

Säännökset kieltävät esimerkiksi kuluttajien tuottaman aineiston hyödyntämisen elinkeinonharjoittajan sivuilla ja sisällön tekemisen kuluttajien jaettavaksi. On arveltu, että tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että panimon pitää siivota Facebook-sivuiltaan kuluttajakommentit, joissa kehutaan oluita.  

Se on Vasaran mukaan selvää, että kilpailut ja arvonnat tulevat olemaan kiellettyjä, oli kyse sitten Facebookista tai lehtimainonnasta.  

Lue myös:

    Uusimmat