Öljypäästöjen määrä merellä kasvoi selvästi

Viime vuonna Suomen viranomaisten tietoon tuli merialueiden öljypäästöhavaintoja kolmannes enemmän kuin edellisvuonna.


Öljyksi varmistettiin lopulta 68 päästöä. Selvästä kasvusta huolimatta kehitys ei huolestuta asiantuntijaa.

- En varsinaisesti ole huolissani. Ilmoituksia päästöistä tulee entistä enemmän. Niin pelastuslaitokset kuin ohikulkijatkin raportoivat entistä innokkaammin havaitsemistaan päästöistä. Suurin osa näistä päästöistä on kuitenkin erittäin pieniä. Suuremmat päästöt ovat selvästi vähentyneet, kertoo Suomen ympäristökeskuksen ylitarkastaja Kati Tahvonen.

Pieniä päästöjä runsaasti

Viime vuonna suurempia päästöjä havaittiin vain kaksi. Niissä mereen päätyi arviolta yli 1 kuutiometri öljyä. Valtaosa havaituista päästöistä oli erittäin pieniä ja tapahtui sataman tai rannikon tuntumassa. Viime vuosina päästöt avomerellä ovat vähentyneet
Itämeri on luokiteltu erityisen herkäksi merialueeksi ja siksi öljyn päästäminen mereen on kielletty. 

Suomen ympäristökeskuksessa toivotaan, että satamissa oltaisiin tarkempia, jotta pienemmätkin päästöt saataisiin vähenemään.
- Toivoisin lisää tarkkuutta satamissa. Yleensä päästöt liittyvät alusten tankkaustilanteisiin, toteaa Kati Tahvonen.

Yli 500 tuntia lentovalvontaa

Vuonna 2014 öljypäästöihin liittyvä tutkinta aloitettiin 10 tapauksessa. Kati Tahvosen mukaan öljypäästöjen valvonta- ja rangaistussysteemi on toimiva.
- Pikasakon käyttöönoton jälkeen päästöt ovat vähentyneet. Mielestäni valvonta- ja rangaistusjärjestelmä on nykyisellään toimiva.

Vuonna 2014 Suomen valvontalentokoneet valvoivat Itämerta yhteensä 505 tunnin ajan. Vilkkaimpia laivareittejä valvotaan yhteistyössä etenkin Ruotsin ja Viron kanssa. Suomi osallistuu aktiivisesti myös kansainvälisiin valvontaoperaatioihin, joissa ennalta määriteltyä merialuetta tarkkaillaan tehostetusti usean maan valvontalentokoneen voimin.
 
Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneen laitteistoilla öljyn voi havaita pilvipeitteen läpi ja jopa kymmenien kilometrien päässä koneen lentoreitistä. Koneissa on myös alusten tunnistamiseen soveltuvat laitteistot.
Merialueilla öljypäästöjä tarkkaillaan lentovalvonnan lisäksi satelliittikuvien avulla. Kuvissa havaitut mahdolliset öljypäästöt tarkastetaan aina paikan päällä.

Lue myös:

    Uusimmat