Öljyonnettomuuden riski kasvaa voimakkaasti Suomenlahdella

Öljykuljetusten määrä on lisääntynyt Itämerellä huomattavasti viime vuosien aikana. Ympäristökeskuksen mukaan Viron ja Venäjän öljyntorjuntavalmiuksissa on paljon parantamisen varaa.

Öljyonnettomuuksien riski Suomenlahdella on kasvanut voimakkaasti. VTT:n arvion mukaan öljyonnettomuuden riski Suomenlahdella yli kaksinkertaistuu vuoteen 2015 mennessä.

Riskin lisääntyminen johtuu siitä, että öljykuljetusten määrä Itämerellä on lisääntynyt reippaasti. Suomen ympäristökeskuksen mukaan niiden määrä kasvaa jatkossakin.

Kun vielä vuosituhannen alussa öljyä kuljetettiin Suomenlahdella noin 50 miljoonaa tonnia vuodessa, on määrä nykyään lähes 70 miljoonaa tonnia. Vuonna 2010 määrän arvioidaan olevan jo reilusti yli 100 miljoonaa tonnia.

Jos Suomenlahdella tapahtuisi iso öljyonnettomuus, ei ympäristökeskuksen yli-insinöörin Kari Lampelan mukaan Suomen torjuntakalusto yksin riitä sen torjuntaan. Ongelma on, että Viron ja Venäjän torjuntavalmius ei ole vielä Suomen tasolla. Suomen valmius on Lampelan mukaan vähintään tyydyttävä.

Onnettomuuksien määrä vähentynyt

Ympäristökeskuksen yli-insinöörin Kari Lampela huomauttaa, että Suomenlahdella tapahtuu vähemmän onnettomuuksia kuin niitä pitäisi tilastojen välissä sattua.

- Merenkulun turvallisuus on täällä ehkä parempaa kuin missään muualla.

Onnettomuuksien määrä onkin laskenut, vaikka liikenne on lisääntynyt. Lampelan mukaan Itämeren valtiot tekevät jatkuvasti merenkulun turvallisuuteen tähtääviä toimia.

- On tietysti muistettava, että 80 prosenttia onnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä.

Myös yksirunkoisten tankkereiden korvaaminen kaksirunkoisilla on parantanut öljykuljetusten turvallisuutta. Esimerkiksi helmikuun alussa Suomenlahdella pohjakosketuksen saanut Propontis-tankkeri oli kaksirunkoinen. Jos alus olisi ollut yksirunkoinen, olisi öljyvahinko ollut todennäköisempi.

- Ehdoton valtaosa Suomenlahdella kulkevista tankkereista on kaksirunkoisia, Lampela sanoo.

Jos Suomenlahdella tapahtuu iso öljyonnettomuus, aiheuttaa se helposti mittavat vahingot. Itämeri on jo valmiiksi erittäin saastunut, pahimmin Suomenlahti. Itämeren vesi myös vaihtuu erittäin hitaasti. Lampelan mukaan siihen, että vesi vaihtuu kokonaan, kuluu 25-30 vuotta.

- Olemme olleet onnekkaita, että olemme välttyneet suurelta onnettomuudelta, Lampela summaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat