Öljy ajelehtii jo Tallinnan edustalla

Viikko sitten uponneesta karibialaisaluksesta arvioidaan vuotaneen mereen kymmeniä tonneja öljyä. Öljyntorjunta keskittyi Tallinnan edustalle.

Kolmen suomalaisen öljyntorjunta-aluksen taistelu jo Tallinnaa uhkaavan öljykatastrofin välttämiseksi on tänään jatkunut kiivaana Suomenlahdella. Seili, Hylje ja Halli olivat puolen päivän jälkeen jo Naissaaren tuntumassa, kertoi tarkastaja Jouko Pirttijärvi Suomen ympäristökeskuksesta.

- Olemme jo Tallinnan sisääntuloväylän päällä. Öljy liikkuu jäälauttojen seassa. Matkaa on muutama maili ja olemme menossa kohti Naissaaren matalikkoa, Pirttijärvi kertoi perjantaina iltapäivällä Suomenlahdelta. Yksi maili on hieman yli 1,6 kilometriä.

Etäisyys Tallinnan rannikkoon oli perjantaina illansuussa vajaat kymmenen mailia. Öljyn puhdistaminen keskitettiin alueelle, joka oli viitisen mailia suuntaansa.

Viikko sitten uponneesta karibialaisen Dominican saarivaltion lipun alle rekisteröidystä Runner 4 -aluksesta arvioidaan vuotaneen mereen öljyä, koska aluksen kylki on pahoin repeytynyt. Aluksella oli raskasta polttoöljyä yli 100 tonnia ja kevyttä polttoöljyä 35 tonnia.

Aurinko haihduttaa osan öljystä

Suomen rajavartioston Dornier-valvontakone lensi paikalle perjantaina iltapäivällä. Ilmasta tehty nopea tarkastus ei onneksi paljastanut juurikaan uusia öljyesiintymiä. Runner 4:n uppoamispaikalla ei havaittu öljyä.

- Jos ei tuulen suunta käänny, niin öljy saavuttaa Naissaaren illan aikana. Kyllä tämä on rumaa katseltavaa ylhäältä päin, Pirttijärvi arvioi.

Pirttijärvi kertoi, että tuuli painaa jäälauttoja vääjäämättä kohti Tallinnaa, vaikka tuulen nopeus onkin vain noin kaksi metriä sekunnissa. Melko vaimean tuulen ohella öljyisten jäälauttojen liikkeisiin vaikuttavat meren virtaukset.

- Öljy on nyt ohuena kalvona, ja harjakeräysjärjestelmään se ei tartu, koska ohuita jakeita on niin paljon, Pirttilahti kertoi. Osa öljystä haihtuu ilmaan lähipäivien kuluessa, mikäli auringon paiste jatkuu.

Suomalaisalukset varautuivat tänään jatkamaan öljyntorjuntaa myös viikonloppuna. Öljyiset jäälautat tosin lähestyivät vääjäämättä rannikkoa, joten tehtävä saattaa käydä mahdottomaksi.

- Toimimme täällä niin pitkään, kun se on mahdollista ja turvallista, Jouko Pirttijärvi kertoi.

WWF vaatii monitoimimurtajaa

Suomen rajavartioston Dornier-valvontakoneen on määrä tulla paikalle iltapäivällä. Ilmasta tehtävällä kartoituksella pyritään ohjaamaan öljyntorjuntaa. Öljyntorjunta-alusten työskentely ei onnistu Naissaaren matalikolla.

- Ilmasta pystytään havaitsemaan, onko öljyä jollain alueella enemmän. Öljy on nyt ohuena kalvona, ja harjakeräysjärjestelmään se ei tartu, koska ohuita jakeita on niin paljon, Pirttijärvi kertoi.

Osa öljystä haihtuu ilmaan, mikäli auringon paiste jatkuu.

Viikko sitten uponneesta karibialaisen Dominican saarivaltion lipun alle rekisteröidystä Runner 4 -aluksesta arvioidaan vuotaneen mereen kymmeniä tonneja öljyä, koska aluksen kylki on pahoin repeytynyt.

Ympäristöjärjestö WWF vaatii Itämerelle uutta monitoimimurtajaa, joka kykenee torjuntatöihin hankalissakin jääoloissa. WWF on tyytymätön siihen, että talouspoliittinen ministerivaliokunta katsoi monitoimialuksen riittävän.

- Nykykalustolla öljyä ei pystytä torjumaan tehokkaasti talvisin, ja nimenomaan jääpeite lisää onnettomuusriskiä, WWF:n Suomen meriasiantuntija Anita Mäkinen sanoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat