Oliko Arctic Sean katoaminen vakuutuspetos?

Salaperäisesti kadonnut rahtialus Arctic Sea on saattanut kadota tarkoituksellisesti.

Syynä saattaa olla yritys saada vakuutusyhtiö korvaamaan velalla ostettu laiva, jonka kuljetustilaukset ovat talouslaman takia pienentyneet. Väitetty kaappaus saattoi olla venäläismafiamainen velan perintä, varustamon ja laivan omistajan pelottelu. Se saattoi myös olla pelkkä peitetemppu, jolla laivan paikantamislaitteet saatiin poistettua toiminnasta ja sen jäljittäminen tehtiin vaikeaksi.

Venäjällä laivanvarustamon omistavan ja rahtiliikennettä harjoittavan Containershipsin hallituksen puheenjohtaja Kimmo Nordström kertoo, että Arctic Sea alus on ollut myytävänä 4,9 miljoonan dollarin eli 3,46 miljoonan euron arvosta. Ostajaa ei laman takia on ilmantunut. Latvialaisvenäläinen omistaja on todennäköisesti ostanut laivan velaksi ja erityisesti Arctic Sea-tyyppisten alusten hakurahtiliikenne on supistunut rankasti; omistaja on suurissa talousvaikeuksissa.

Laiva on vakuutettu vähintään täydestä arvosta - sen määräävät jo kansainväliset öljyvahinkoja kattavat meriturvallisuussäädökset. Laivan lastina ollut suomalainen useamman yrityksen sahatavaralasti on sekin vakuutettu 1,3 miljoonan euron summalla.

Arctic Sean tai sen rahdin vakuutusyhtiöt eivät ole tiedossa. Finanssialan keskusliiton viestintäpäällikkö Marjo Lapatto sanoo, että vakuutusyhtiö tekee kuitenkin tällaisissa tapauksissa kaikkensa löytääkseen vakuutuksen kohteen.

Venäjän turvallisuuspalvelu FSB ja Venäjän laivasto on lähettänyt oman etsintäpartionsa Portugalin rannikolle. Varsinaista etsintäpyynnön tekijää ei tiedetä, se saattaa olla venäläinen vakuutusyhtiö tai 15 hengen miehistöstä huolestuneet omaiset. Portugalista kerrotaan, että venäläisaluksia odotetaan sen vesille huomenna.

Laiva voi halutessaan kadota

Varustaja Kimmo Nordström kertoo, että laiva voi halutessaan kadota ja tällaisia tapauksia myös tiedetään.

- Poistetaan laivan kansallistunnukset, lippu ja nimi, ja se ajetaan vain johonkin hiljaisempaan paikkaan, kuten Afrikan rannikolle, Mustallemerelle tai Malesiaan ja maalataan uudelleen", kertoo Nordström.

Venäjällä rahtiliikennettä hoitanut Norsdröm kertoo, että toimintatavat siellä ovat paljon rankemmat kuin länsimaissa.

- Oikeusvaltiosta ei voi sanoa mitään. Venäjällä kahdenlaisia ihmisiä: on hyviä ihmisiä ja vähemmän hyviä ja toimintatavat vaihtelevat sen mukaan, sanoo Nordström.

Soittokierros Maltan ja Portugalin meriturvallisviranomaisille lisää sekin vain hämäryyttä: nimi Arctic Sea tunnetaan hyvin ja soittajan asia arvataan heti, mutta kukaan ei tiedä laivasta mitään. Tai ei sano tietävänsä. Venäläis-liettulaisen Solchart Management varustamon toimitusjohtaja Viktor Matvejev vastaan suomalaiseen matkapuhelimeensa ja kertoo joka päivä kohteliaasti, ettei voi kertoa asiasta yhtään mitään.

Kuka muistaa vielä Ruokolahden leijonan? Pitkän kuuman kesän uskomattoman uutisen joka työllisti mediaa ja asiantuntijoita mutta huvitti yleisöä viikkokaupalla. Onko Arctic Sean kaappaus ja katoaminen sittenkin pelkkä uutisankka? Vaiko sittenkin laivaa ja hyvää puutavaraa tarvitsevien venäläisten 15 merimiehen järjestämä varkaus.

Katso Merja Sundströmin juttu (Kymmenen uutiset 11.8.2009)

Lue myös:

    Uusimmat