Ohje lapsille ja nuorille markkinointiin

Kuluttajavirasto muistuttaa, alaikäisiä pitää edelleen suojata erityisrajoituksin mainonnan osalta.

Kuluttajavirasto muistuttaa, että lapsille ja nuorille suunnatun markkinoinnin perussäännöt eivät ole muuttuneet, vaikka kehittyvistä viestimistä tulvii heille yhä enemmän mainosviestejä. Yhä nuorempia lapsia houkutellaan brändiuskollisiksi kuluttajiksi ja vaikuttamaan perheen hankintoihin. Uusi tekniikka on suonut lapsille ja nuorille mahdollisuuden tehdä sopimuksia sekä ostoksia uudella tavalla.

Kuluttajaviraston kuluttajaoikeusryhmän johtaja Anja Peltonen korosti lapsille ja nuorille suunnatun markkinoinnin ohjeiden julkistamistilaisuudessa, että mainonnan osalta alaikäiset ovat vieläkin ryhmä, jota pitää suojata erityisrajoituksin.

- Vaikka nykyään lapset ovat näppäriä käyttämään uutta tekniikkaa, ei heidän arviointikykynsä esimerkiksi kännykällä ostamisessa tai internetissä ole aikuisten tasoa.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 17.06.2004)

Lue myös:

    Uusimmat