Mainos

OAJ ärähtää: Päivähoidon muutoksista valtavasti lisää työtä

Subjektiivisen päivähoidon rajaaminen aiheuttaa melkoisen hallintomöykyn. Tämä siitä huolimatta, että hallituspuolueet sitoutuivat hallitusohjelmassa purkamaan normeja ja byrokratiaa. 

Muun muassa lastentarhanopettajien etuja valvovan OAJ:n mukaan byrokratia tulee kasvamaan seuraavilta osin. 

1. Periaatteet: Hallintolaki edellyttää täsmällistä päätöksentekoa, riittäviä selvityksiä ja päätösten arkistointia. Tarvitaan periaatteet siihen, miten ratkaisu tehdään. 

2. Valitukset: Valitusmenettely lisääntyy, sillä varhaiskasvatusoikeuden laajuudesta tehtyyn päätökseen on oikeus hakea muutosta ja laajuus on harkinnanvaraista riippuen viime kädessä lapsen tarpeesta.

3. Puoltolausunnot: Vanhemmat mahdollisesti hakevat lapselleen lausuntoja ja puoltoja (neuvola, erityisopetus, psykologi) saadakseen laajemman varhaiskasvatusoikeuden.

4. Keskustelut vanhempien kanssa: Laajemman varhaiskasvatusoikeuden myöntäminen voi edellyttää seikkaperäisiä perusteluja ja täten laajentaa keskusteluja lapsen huoltajien tai muita lasta hoitajien tahojen kanssa.

5. Käyttö- ja täyttöasteen seuraaminen: Ryhmäkoko ja henkilöstön sekä lasten välisen suhdeluvun seuraaminen lisääntyy, kun päiväkodissa, samassa ryhmässä, on lapsia, jotka ovat siellä osaviikkoisesti, osapäiväisesti tai kokopäiväisesti. 

6. Järjestelyt: Varhaiskasvatussuunnitelman toteutuminen, seuranta ja arviointi edellyttävät uusia järjestelyjä, kun lasten toiminta-ajat vaihtelevat suuresti.

7. Tilamäärittelyt: Päiväkodin olosuhteiden, tilojen, terveys- ja työympäristösäädösten seuraaminen muuttuu uudessa tilanteessa, sillä tilat on suunniteltu yleensä pysyville kokopäivätoiminnassa oleville lapsiryhmille.

8. Turvallisuuden suunnittelu: Päiväkodin turvallisuussuunnitelmat tulee tarkistaa toistuvasti, koska lasten toiminta-aikojen vaihtuvuus on suurta.

9. Tulkintavaikeude:. Lapsen oikeus samaan päiväkotiin tai päiväkotiyksikköön on tulkinnanvarainen ilmaisu. Sen toteuttaminen aiheuttaa tulkintavaikeuksia sekä valitusmenettelyä.

10. Arviointi: Lapsen etua pitää arviointi siinä tapauksessa, että ammattilaisten mielestä tarve on laajempaan varhaiskasvatukseen, mutta perhe haluaa vain rajoitetun oikeuden – joko imago- tai taloudellista syistä.

11. Tiedonkulku: Uusi laki vaikuttaa myös salassapitoa ja tiedonkulkua koskeviin ohjeistuksiin ja käytäntöihin.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.