OAJ ärähtää: Päivähoidon muutoksista valtavasti lisää työtä

Subjektiivisen päivähoidon rajaaminen aiheuttaa melkoisen hallintomöykyn. Tämä siitä huolimatta, että hallituspuolueet sitoutuivat hallitusohjelmassa purkamaan normeja ja byrokratiaa. 

Muun muassa lastentarhanopettajien etuja valvovan OAJ:n mukaan byrokratia tulee kasvamaan seuraavilta osin. 

1. Periaatteet: Hallintolaki edellyttää täsmällistä päätöksentekoa, riittäviä selvityksiä ja päätösten arkistointia. Tarvitaan periaatteet siihen, miten ratkaisu tehdään. 

2. Valitukset: Valitusmenettely lisääntyy, sillä varhaiskasvatusoikeuden laajuudesta tehtyyn päätökseen on oikeus hakea muutosta ja laajuus on harkinnanvaraista riippuen viime kädessä lapsen tarpeesta.

3. Puoltolausunnot: Vanhemmat mahdollisesti hakevat lapselleen lausuntoja ja puoltoja (neuvola, erityisopetus, psykologi) saadakseen laajemman varhaiskasvatusoikeuden.

4. Keskustelut vanhempien kanssa: Laajemman varhaiskasvatusoikeuden myöntäminen voi edellyttää seikkaperäisiä perusteluja ja täten laajentaa keskusteluja lapsen huoltajien tai muita lasta hoitajien tahojen kanssa.

5. Käyttö- ja täyttöasteen seuraaminen: Ryhmäkoko ja henkilöstön sekä lasten välisen suhdeluvun seuraaminen lisääntyy, kun päiväkodissa, samassa ryhmässä, on lapsia, jotka ovat siellä osaviikkoisesti, osapäiväisesti tai kokopäiväisesti. 

6. Järjestelyt: Varhaiskasvatussuunnitelman toteutuminen, seuranta ja arviointi edellyttävät uusia järjestelyjä, kun lasten toiminta-ajat vaihtelevat suuresti.

7. Tilamäärittelyt: Päiväkodin olosuhteiden, tilojen, terveys- ja työympäristösäädösten seuraaminen muuttuu uudessa tilanteessa, sillä tilat on suunniteltu yleensä pysyville kokopäivätoiminnassa oleville lapsiryhmille.

8. Turvallisuuden suunnittelu: Päiväkodin turvallisuussuunnitelmat tulee tarkistaa toistuvasti, koska lasten toiminta-aikojen vaihtuvuus on suurta.

9. Tulkintavaikeude:. Lapsen oikeus samaan päiväkotiin tai päiväkotiyksikköön on tulkinnanvarainen ilmaisu. Sen toteuttaminen aiheuttaa tulkintavaikeuksia sekä valitusmenettelyä.

10. Arviointi: Lapsen etua pitää arviointi siinä tapauksessa, että ammattilaisten mielestä tarve on laajempaan varhaiskasvatukseen, mutta perhe haluaa vain rajoitetun oikeuden – joko imago- tai taloudellista syistä.

11. Tiedonkulku: Uusi laki vaikuttaa myös salassapitoa ja tiedonkulkua koskeviin ohjeistuksiin ja käytäntöihin.

Lue myös:

    Uusimmat