Nyt yritykset voivat soittaa rahaa enkeleiltä

Presidentti Sauli Niinistö on ryhtynyt tänä talvena kannustamaan omalla esimerkillään varakkaita ihmisiä sijoittamaan suomalaisiin kasvuyrityksiin.

Siinä missä kansakunnan unilukkari ottaa isoa riskiä ja sijoittaa yhteen yritykseen 160 000 euroa, ammattilainen muistuttaa maltista.

– Tyypillinen enkelisijoitus on 10 000 - 50 000 euroa per sijoituskierros per yritys, toteaa oman yrityksensä myynyt ja enkelisijoittajaksi ryhtynyt Ari Korhonen.

Korhosen mielestä rahaa tärkeämpää kasvuyrittäjälle ovat verkostot ja hyvä neuvot.

– Tässä halutaan auttaa yrittäjää ja yritystä pääsemään eteenpäin ja luomaan arvoa sitä kautta myös omalle omistukselle. Tämä ei ole passiivista, vaan aktiivista sijoittamista.

Pikavoittojen metsästäjälle enkelisijoittaminen ei sovi. Aikaa yhden yrityksen kehittämiseen voi kulua jopa 10 vuotta. Ja jos käy niin kuin Korhoselle, että lähtee enkelisijoittajana mukaan noin 20 yritykseen, päivät kuluvat töitä tehden. Kolmetoista tuntia on normi, tosin vain arkena.

Enkelisijoittajaa kiinnostaa vauhdikas 50 - 100 prosentin kasvu. Vaatimus on kova, koska enkelisijoittamisen ansaintamalli perustuu arvon nousuun ja sen kautta saatavaan tuottoon.

– Ajatushan on, että mennään mukaan yritykseen alkuvaiheessa. Kehitetään yhdessä yritystä pitkäjänteisesti jopa 10 vuotta ja sitten pyritään jossakin vaiheessa saamaan se tuotto sillä tavalla, että sijoittaja myy omat osakkeensa.

Bisnesenkelin tavoittaa verkostosta - tai puhelimella

Korhonen on mukana sekä Finnveran että FiBANin enkeliverkostoissa. Enkelikollegoita on muutama sata, entisiä nokialaisia, yrittäjiä ja toimitusjohtajia. Verkostot järjestävät tapaamisia kasvuyritysten kanssa ja verkostoista saa myös vinkkejä mahdollisista sijoituskohteista.

– Kaikkein oleellisimpia kriteereitä ovat tiimi ja henkilöt, jotka yrityksessä toimivat. Enkelisijoittaja arvioi, onko yrittäjä tai yrittäjätiimi sellainen, että se pystyy tekemään menestyvän kasvuyrityksen.

Joskus mielenkiinnon heräämiseen riittää yksi puhelinsoitto.

– Muistan elävästi, kun Lennu (Keinänen) sanoi, että tässä on jo noin 800 asiakasta. Mietin, että oh-hoh, tässä on pakko olla jotakin hyvää, jos 800 asiakasta on tämän jo arvioinut hyväksi.

Nyt Lennu Keinäsen perustamalla Suomen Verkkomaksut -yrityksellä on yli 3 500 asiakasta. Yrityksen tuottaman palvelun käyttäjiä on moninkertaisesti enemmän, sillä Keinäsen yritys myy maksuliikennepalvelua verkkokauppiaille. Sen avulla ostajat voivat valita itselleen sopivan maksutavan. Yrityksellä on toimisto Jyväskylässä ja Tukholmassa. Palvelu toimii verkossa mutta se myydään asiakkaille henkilökohtaisesti.

– Verkkoon pohjautuvat tuotteet on hyvin monistettavia, niinpä myynnin ja markkinoinnin merkitys kasvaa. Eli sama tuote monistetaan kaikille, mutta jokaiselle pitää kuitenkin tarjota palvelu erikseen, sanoo Keinänen.

Verkkokaupan kasvu on lihottanut myös Keinäsen yritystä. Suomessa liikevaihto kaksinkertaistui monena vuonna peräkkäin.

– Enkelin mukaan ottaminen oli varsin luonnollinen valinta sen jälkeen kun tajuttiin, että tässä on mahdollisuus isompaankin liiketoimintaan.

Nyt samaa vauhtia tavoitellaan viennissä.

– Me olemme jo avanneet toimiston Ruotsissa ja harkitsemme tietysti myös muita maita. Sen lisäksi myymme eurooppalaisille verkkokaupoille meidän palveluamme, että he pystyvät myymään tuotteita suomalaisille kuluttajille, sanoo Keinäsen yrityksessä hallituksen puheenjohtajana toimiva Korhonen.

Lue myös:

    Uusimmat