Nyt rahtilaivakin käyttää tuulienergiaa

Leijan avulla rahtialus voi säästää polttoainetta peräti 20 prosenttia matkalla Saksasta Venezuelaan. Tuulienergiaa voi käyttää rahtilaivoissa avomerellä.

Bremenin satamasta Saksasta lähti eilen neitsytmatkalle moderni rahtialus, joka käyttää myös tuulienergiaa. Avomerellä laivasta lasketaan taivaalle leija, joka muistuttaa riippuliitäjien varjoa. Rahtialus ei siis muistuta vanhoja purjealuksia, vaan vain yksi ohut masto nostetaan ylös leijaa varten.

- Tuulienergialeijan käyttö ei vaikuta aluksen ohjattavuuteen tai navigointiin. Matka ei lyhene, mutta eihän se ole tarkoituskaan, vaan polttoaineen säästö ja hiilipäästöjen vähentäminen, MV Beluga-Skysails -aluksen kapteeni Lutz Heldt kertoo.

Olosuhteet ovat parhaat tällaiselle leijarahtialukselle, jos tuuli on 6-7 solmua. Leijaa käytetään vain avomerellä. Näissä optimiolosuhteissa 160 neliön suuruinen leija säästää polttoainekustannuksissa 20 prosenttia matkalla Saksasta Venezuelaan. Aluksen rahtina oli puutavaraa.

- Tuuli vaihtelee eri korkeuksissa huomattavasti. Lähellä meren pintaa tuuli aiheuttaa pyörteisyyttä, mutta 200 metrissä tuuli on tasaisempaa ja vakaampaa, jolloin se pystytään valjastamaan tehokkaammin energiakäyttöön, Beluga Shipping -varustamon toimitusjohtaja Niels Stolberg selittää.

Varustamo on ensimmäinen, joka käyttää hampurilaisen Skysails-yhtiön keksintöä.

kuva: EPA

Leijatekniikka tähän alukseen maksoi Beluga Shipping - varustamolle puoli miljoonaa euroa. Jos tuulet ovat suosiollisia, investointi on varustamon laskelmien mukaan kuoletettu 3-4 vuodessa. Varustamo on tilannut samaa tekniikkaa jo kahteen muuhunkin rahtialukseensa.

(MTV3-AP)

Lue myös:

    Uusimmat