Mainos

Nuorten yrittäjyysintoa lannistaa heikko julkisuuskuva

Tuoreen tutkimuksen mukaan yrittäjien peruskuva julkisuudessa liittyy mykkään ja ihmisten vaikutusvallan tuolla puolen liikkuvaan pääomaan, eikä nuorilla ole aktiivista roolia.

Yrittäjyydestä julkisuudessa annettu kuva on tuoreen tutkimuksen mukaan yksi syy nuorten heikkoon intoon ryhtyä yrittäjiksi. Yksityisyrittäjäin säätiön tilaaman tutkimuksen mukaan yrittäjyydestä näkyvät mediassa esimerkiksi dramatisoidut epäonnistumiset, kun taas työn arki on sivuosassa.

Tutkimuksen tehneen Kari Paakkunaisen mukaan yrittäjien peruskuva julkisuudessa liittyykin mykkään ja ihmisten vaikutusvallan tuolla puolen liikkuvaan pääomaan, eikä nuorilla ole aktiivista roolia.

- Markkinat jylläävät nuorista toimijoista riippumatta ja kilpailu saa aikaan kuin globaalin sotatilan mediassa. Pien- ja yksinyrittäjyyden arjen mittakaavat, innostumiset ja motivaatiot eivät näy perusmediassa, Paakkunainen arvioi.

Kari Paakkunainen tutustui tutkimustaan varten Yritys hyvä -kilpailun kirjoituksiin vuosilta 1984-2004 sekä haastatteli noin 400:aa nuorta. "Alkaisinko yrittäjäksi? Tutkimus nuorten yrittäjyyspoliittisista kirjoituksista ja asenteista" -tutkimus julkistettiin Helsingissä tänään.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.