Nuorten mieskuljettajien ajattelutapa uhkana liikenneturvallisuudelle

Tuoreen väitöskirjan mukaan nuorten miesten riskialttius liikenteessä johtuu osaksi geeneistä.

Nuorten mieskuljettajien edellytykset selvitä liikenteessä näyttävät olevan heikommat kuin naisten. Jo aiemmin on havaittu, että 18-24-vuotiaat miehet aiheuttavat muita enemmän tieliikenneonnettomuuksia.

-Nuorten miesten ajattelutapa on kokeileva ja hapuileva, vaihtoehtoja tutkiva. Aivan ilmeisesti se on geneettistä, sanoo nuorten miesten liikenneturvallisuusajattelua väitöksessään tutkinut Reima Lehtimäki.

Tuhansia vuosia sitten nuorilta miehiltä on kaivattu riskinottoa metsällä ja taistelutantereilla. Piirre on ilmeisesti jäänyt ja se kumpuaa edelleen nuorten miesten kokeilevassa ajotavassa.

-Kokeilu sinänsä on hyvää oppimista. Mutta forum, liikenne, on aivan sopimaton, Lehtimäki korostaa.

Nuorten naisten ajattelu näyttää sen sijaan soveltuvan hyvin liikenteeseen. Miehille ominaista hapuilua ja filosofointia ei tutkimuksessa tullut ilmi.

-Naiset hahmottivat asian hyvin selvästi. Lisäksi heillä oli jokin nyrkkisääntö, minkä mukaan he tehtävän ratkaisivat ja pääsivät siihen suoraviivaisesti. Ihan samoin tekivät varsin kokeneet mieskuljettajat.

Lehtimäen mukaan "putkiaivon" ajattelutapa sopii liikenteeseen, koska siellä ei ole aikaa pohdiskella.

Kuljettajakoulutus tulisi uudistaa


Tutkimustaan varten Lehtimäki haastatteli 22:ta juuri ajokortin saanutta miestä ja vertasi tuloksia 5 nuoren naiskuljettajan ja 7 kokeneen seniorikuljettajan vastauksiin. Tutkituista miehistä puolet oli ajanut ajokortin lupaopetuksessa ja puolet oli saanut sen autokoulusta.

Tutkijan mukaan lupaopetuksen vahvuus on runsas harjoittelu, jossa asiat tulevat opituksi selkäytimen kautta. Autokoulussa opitusta käsitteellisestä ajattelusta taas ei ole välttämättä hyötyä tositilanteessa, sillä liikenteessä ratkaisut täytyy tehdä nopeasti.

-Pääosin ajaminen pitäisikin saada automatismeiksi eli nopeiksi reaktioiksi, Lehtimäki ehdottaa.

Hän kyseenalaistaakin käsiteoppimisen merkityksen, mikäli se antaa aihetta kokeiluihin liikenteessä. Lehtimäki ehdottaa, että nuoret kuljettajat saisivat esimerkiksi vuoden ajalta tuutoroitua ajo-opetusta, jolloin joku "murahtelisi tarvittaessa vieressä". Nykyinen ajokorttijärjestelmä olisi hänen mielestään syytä romuttaa ja kasata uudelleen niin, että se ottaisi paremmin huomioon erilaiset yksilöt ja heidän taitonsa.

-Turvallisuus on sosiaalinen ilmiö; liikenteessähän pitää varjella muita ihmisiä. Taitojen oppiminen ei käy näin lyhyesti, kuin autokoulukurssi nykyään on. Siinä saadaan kyllä ajotaidot, mutta ei sosiaalisia taitoja, tutkija vakuuttaa.

Reima Lehtimäen väitös The Conceptions of Traffic Safety among Young Male Drivers tarkastetaan tänään Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Tutkimus kuuluu aikuiskasvatustieteen alaan.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat