Nuoria kannustetaan Japanissa lehdenlukuun uuden median avulla

Japanilaisen mediajätin nuorten lukijoiden hankkimisstrategia näyttää onnistuneen. Sanomalehtien tilaajamäärät ovat kasvaneet.

Maailman toiseksi suurin mediayhtiö, japanilainen Asahi Shimbun seurasi 1990-luvun lopussa tovin sanomalehtiensä tulojen laskua ja totesi sen johtuvan nuorten lukijoiden kaikkoamisesta. Vuonna 1999 nuoria lukijoita oli peräti 40 prosenttia vähemmän kuin vuosikymmenen alussa.

Yhtiössä uskottiin, että paras tapa vetää nuoria takaisin lehdenlukuun on tuoda uutiset suoraan heidän suosimiinsa uusiin medioihin, Internetiin ja etenkin matkapuhelimeen.

- Tiedämme, että emme voi muuttaa lukijoidemme elämäntyyliä. Siksi keskitymme urheiluun, viihteeseen, videouutisiin ja ennen kaikkea kilpailijoita halvempaan hintaan, sanoi Asahi Shimbunin digitaalisista projekteista vastaava Takashi Ishioka tänään Helsingissä jatkuneessa sanomalehtiväen konferenssissa.

Asahi Shimbun esitteli Internet-sivustonsa ensimmäisenä japanilaisena uutissivustona vuonna 1995. Vuonna 1999 alkoi mobiiliuutisten jakelu. Nykyään mobiiliuutiset ovat muutakin kuin tekstiviestejä.

Japanissa käytetään kolmannen sukupolven matkapuhelimia, jotka ovat huomattavasti monipuolisempia kuin Euroopassa vielä vallalla olevat toisen sukupolven puhelimet. Ns. Keitai-puhelimella voi puhelun, tekstiviestien ja sähköpostin lisäksi kuvata ja katsella värikuvia ja videoitujaa uutiskuvia sekä selailla Internet-sivustoja.

Vakuuttelu on tepsinyt

Sanomalehtien näkökulmasta nuori japanilainen on hankala asiakas. Hän on jatkuvasti liikkeessä, eikä esimerkiksi aamulla ehdi lukea sanomalehteä.

- Mobiiliuutisilla tavoitamme ihmiset sellaiseen aikaan ja siellä missä he eivät tavallisesti lue sanomalehtiä, Ishioka mainostaa.

Kun nuori saadaan kiinnostumaan uutisista, voidaan seuraavaksi alkaa tunnustella haluja lehden painoversion tilaamiseen. Kiirehtiessään toimistossa tai suurkaupungin ruuhkassa nuori japanilainen saattaa saada matkalaitteeseensa viestin, jossa häntä kehotetaan nappia painamalla tilaamaan Asahin sanomalehti.

Strategia näyttää onnistuneen. Sanomalehtien tilaajamäärät ovat kasvaneet ja esimerkiksi nuorille tarkoitettu englanninkielinen Asahi Weekly on kaksinkertaistanut myyntinsä lehtipisteissä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat