Nuoria kannustetaan Japanissa lehdenlukuun uuden median avulla
Japanilaisen mediajätin nuorten lukijoiden hankkimisstrategia näyttää onnistuneen. Sanomalehtien tilaajamäärät ovat kasvaneet.
Maailman toiseksi suurin mediayhtiö, japanilainen Asahi Shimbun seurasi 1990-luvun lopussa tovin sanomalehtiensä tulojen laskua ja totesi sen johtuvan nuorten lukijoiden kaikkoamisesta. Vuonna 1999 nuoria lukijoita oli peräti 40 prosenttia vähemmän kuin vuosikymmenen alussa.
Yhtiössä uskottiin, että paras tapa vetää nuoria takaisin lehdenlukuun on tuoda uutiset suoraan heidän suosimiinsa uusiin medioihin, Internetiin ja etenkin matkapuhelimeen.
- Tiedämme, että emme voi muuttaa lukijoidemme elämäntyyliä. Siksi keskitymme urheiluun, viihteeseen, videouutisiin ja ennen kaikkea kilpailijoita halvempaan hintaan, sanoi Asahi Shimbunin digitaalisista projekteista vastaava Takashi Ishioka tänään Helsingissä jatkuneessa sanomalehtiväen konferenssissa.
Asahi Shimbun esitteli Internet-sivustonsa ensimmäisenä japanilaisena uutissivustona vuonna 1995. Vuonna 1999 alkoi mobiiliuutisten jakelu. Nykyään mobiiliuutiset ovat muutakin kuin tekstiviestejä.
Japanissa käytetään kolmannen sukupolven matkapuhelimia, jotka ovat huomattavasti monipuolisempia kuin Euroopassa vielä vallalla olevat toisen sukupolven puhelimet. Ns. Keitai-puhelimella voi puhelun, tekstiviestien ja sähköpostin lisäksi kuvata ja katsella värikuvia ja videoitujaa uutiskuvia sekä selailla Internet-sivustoja.
Vakuuttelu on tepsinyt
Sanomalehtien näkökulmasta nuori japanilainen on hankala asiakas. Hän on jatkuvasti liikkeessä, eikä esimerkiksi aamulla ehdi lukea sanomalehteä.
- Mobiiliuutisilla tavoitamme ihmiset sellaiseen aikaan ja siellä missä he eivät tavallisesti lue sanomalehtiä, Ishioka mainostaa.
Kun nuori saadaan kiinnostumaan uutisista, voidaan seuraavaksi alkaa tunnustella haluja lehden painoversion tilaamiseen. Kiirehtiessään toimistossa tai suurkaupungin ruuhkassa nuori japanilainen saattaa saada matkalaitteeseensa viestin, jossa häntä kehotetaan nappia painamalla tilaamaan Asahin sanomalehti.
Strategia näyttää onnistuneen. Sanomalehtien tilaajamäärät ovat kasvaneet ja esimerkiksi nuorille tarkoitettu englanninkielinen Asahi Weekly on kaksinkertaistanut myyntinsä lehtipisteissä.
(MTV3-STT)
Uusimmat
-
23:54
Nuori mies on sytyttänyt itsensä palamaan Trumpin oikeudenkäynnin ulkopuolella
-
22:49
Tulikuuma maalitykki Leijoniin – kuusi uutta peluria MM-leiritykseen
-
22:24
Purra: Suomi ei hyväksynyt Kansainvälisen valuuttarahaston julkilausumatekstiä – yhteinen julkilausuma jäi antamatta
-
22:23
"Monsteri" on kuollut – kehonrakentajan vaimolta tiukka toive
-
22:18
Finnair ei lennä Israelin tai Iranin ilmatilassa
-
21:49
Oulussa etsitään yhä kadonnutta naista
-
21:47
Kärppäkapteeni Atte Ohtamaa, 36, paljasti tehneensä isoja päätöksiä – "Pakko myöntää itsellekin"
-
21:26
Ogier tykitti hirmuvedon päivän päätteeksi – Kroatian MM-rallin kärjessä melkoinen tilanne: MTV seurasi
-
21:24
Kärpät palasi mitalikantaan SM-liigassa! Tähtipelaaja huudatti kotiyleisöä jatkoerässä
-
21:15
Nainen kävi yksillä Tinder-treffeillä miehen kanssa – seurasi lähes viisi vuotta vainoamista
-
21:15
Suosikkitubettaja jätti ilmoittamatta yli 180 000 euron tulot – tuomittiin ehdolliseen vankeuteen
-
20:56
Leijonilta ryhtiliike – Ruotsi kaatui jatkoajalla
-
20:52
Tilastokeskuksen asiantuntija: Alv-nosto vaikuttaa eniten pienituloisimpiin
-
20:51
Jari-Matti Latvala mietti jo synkkiä: "Ei mitään mahdollisuuksia" – suoraa puhetta Sébastien Ogierista
-
20:32
Inter edelleen ilman voittoa – Ilveksen ahdinko jatkuu
-
20:29
Epäily Ruotsissa: Mies hyökkäsi kolmen naisen kimppuun – poliisi ampui epäiltyä
-
20:13
Hanna Pakarisen sydän alkoi oireilla ja laulaja hakeutui lääkäriin – diagnoosi oli jotain, mitä hän ei saattanut lainkaan odottaa
-
20:11
Nainen törmäsi sähköskootterilla rajusti 67-vuotiaaseen Briteissä – kuskilta yllättävä reaktio
-
20:04
WHO: Lintuinfluenssa H9N2 on tarttunut ihmiseen
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo ihmettelee: "Miksi haluat tämän työn?"
-
Lataa lisää