Nuoret mukaan kehittämään liikunnallisia pelejä

Toistaiseksi pelimarkkinoilla on vain niukasti liikunnallisia pelejä.

VTT kehittää liikkumaan kannustavien mobiilipelien prototyyppejä yhdessä nuorten kanssa. Tarkoitus on etsiä pelikonsepteja, joissa tietokonepelien haasteet yhdistyvät liikunnan iloon. VTT kehittää ensi syksynä valmistuvia mobiilipelien prototyyppejä toimiviksi yhdessä nuorten kanssa.

Toistaiseksi markkinoilla on vain niukasti liikunnallisia pelejä. Yleisimpiä ovat tanssimatot ja kameranäöllä ohjattavat pelit. Puolet VTT:n Exergame-hankkeessa toteuttamaan kyselyyn osallistuneista nuorista oli kokeillut liikunnallisia pelejä ja joka kymmenennellä oli peli kotonaan.

Kaksi kolmesta 13-18-vuotiaasta pojasta pelaa tietokoneella päivittäin tai lähes päivittäin, samanikäisistä tytöistä vain viidennes pelaa yhtä paljon, VTT:n kyselystä ilmenee. Kyselyyn vastasi 1489 tietokonetta käyttävää 13-76-vuotiasta.

Lähes kaksi kolmesta melkein päivittäin pelaavista pojista pelaa yli tunnin kerrallaan. Runsas puolet pelaavista tytöistä käyttää yhteen pelikertaan aikaa alle puoli tuntia.

Suurin osa (76 prosenttia) 19-65-vuotiaista ilmoitti pelaavansa tietokoneella, mutta vain 15 prosenttia aikuisista pelaa päivittäin.

Nuorille tietokonepelit ovat sosiaalinen yhdessäolon muoto päin vastoin kuin aikuisille. Nuorten liikkumisen ja pelaamisen välillä ei havaittu kyselyssä yhteyttä. Paljonkin pelaavat nuoret liikkuivat yhtä paljon kuin ikätoverinsa. Runsas pelaaminen ei myöskään ollut yhteydessä ylipainoisuuteen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat