Nordea-huijausviestejä taas liikkeellä

Huijausviestejä on mennyt paljon myös muille kuin Nordean asiakkaille.

Suomeen on levinnyt jälleen Nordean nimissä lähetettyjä huijaussähköposteja. Viime yön ja tämän päivän aikana lähetetyissä sähköposteissa on pyydetty verkkopankin asiakastunnuksia.

Nordean Suomen viestinnän johtajan Atte Palomäen mukaan viestit ovat englanninkielisiä. Ne ovat hyvin samankaltaisia kuin aiemmin liikkeellä olleet huijauspostit.

Palomäen tietoon ei ole tullut, että kukaan olisi luovuttanut tunnuksiaan huijareiden käyttöön. Yhteydenottoja huijausviesteistä on tullut asiakkailta arviolta jo kymmeniä.

Nordea oli heti aamulla asiasta yhteydessä viranomaisiin. Myös tarvittaviin muihin toimenpiteisiin on ryhdytty.

Postit syytä tuhota heti

Palomäen mukaan sähköposteja on lähetetty ihmisille sattumanvaraisesti. Osoitteita on ilmeisesti imuroitu netistä hakukoneiden avulla. Huijausviestejä on mennyt paljon myös muille kuin Nordean asiakkaille.

Palomäki muistuttaa, että jos viestejä ilmaantuu omaan sähköpostiin, ne kannattaa tuhota välittömästi.

-Missään tapauksessa ei saa lähteä klikkaamaan postin yhteydessä olevaa linkkiä, koska sillä vastaanottaja osoittaa lähettäjälle olevansa oikeasti olemassa.

Huijausviestiin mahdollisesti vastanneita Palomäki kehottaa kääntymään pankin puoleen. Hän tähdentää, että Nordea ei lähetä asiakkailleen koskaan sähköposteja, joissa pyydetään antamaan tunnuslukua, luottokorttinumeroa tai muuta salaista tietoa.

Huijausviestejä lähetettiin Nordean nimissä ensimmäisen kerran lokakuussa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat