Mainos

Nokian uudelle älypuhelimelle vaisu vastaanotto

Nokia on esitellyt Barcelonassa pitkään odotetun uuden N97-älypuhelimensa, jonka pitäisi vastata Applen iPhonen ja RIMin Blueberryn haasteeseen.

Uutuuslaite on saanut markkinoilla kuitenkin melko vaisun vastaanoton. Analyytikot pettyivät, koska se ei heidän mielestään sisältänyt mitään mullistavia, täysin uusia ominaisuuksia.

Nokian uutta lippulaivaa moititaan myös turhan kalliiksi siihen nähden, että se on tulossa myyntiin ensi vuoden alkupuolella keskellä synkintä lamaa.

Nokian uutuus yhdistää laajan kosketusnäytön ja ison näppäimistön ja tarjoaa tukun uusia, muun muassa paikannuspalveluihin perustuvia ominaisuuksia. Yhtiö itse markkinoi sitä tehokkaimpana mobiilitietokoneena, mitä markkinoilla on tarjolla.

Laitteen veroton hinta on Nokian mukaan noin 550 euroa, mutta Suomessa verollinen suositushinta on peräti 990 euroa.

Nokian markkinointijohtaja Anssi Vanjoki torjuu epäilyt, että talouden alamäki voisi leikata uuden kalliin älykännyn myyntiä.

- Kohderyhmämme ovat ne 200-300 miljoonaa teknologian edelläkävijää, jotka hankkivat kaikkina aikoina ne laitteet, jotka heitä kiinnostavat, Vanjoki sanoi toimittajille Barcelonassa uutistoimisto Reutersin mukaan.

Hän uskoo, että myös operaattorit tarjoavat asiakkailleen edullisia vaihtoehtoja N97:n hankintaan.

Vanjoen mukaan Nokialla ei ole mitään aikeita lähteä netbook-laitteiden tai pienten kannettavien markkinoille, kuten jotkut analyytikot ovat veikkailleet.

- Tähtäämme jo seuraavan sukupolven mobiililaitteisiin, netbookista eteenpäin.

Sähköposti jokaisen taskuun

Nokia järjesti Barcelonassa jokavuotisen Nokia World -tapaamisensa, jossa yhtiön johto esittelee sidosryhmille uusia tuotteita ja tulevia linjauksia.

Toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuon mukaan Nokian missiona on nyt tuoda sähköposti kaikkien maailman asukkaiden ulottuville.

-7 5 prosenttia maailman ihmisistä ei ole vielä koskaan käyttänyt sähköpostia. Suurin osa heistä kohtaa sen ensi kertaa mobiilin viestimen kautta, Kallasvuo visioi.

Barcelonassa esitelty uusi Nokia Messaging -palvelu avaa Nokian laitteiden käyttäjille pääsyn useisiin suosituimpiin sähköposti- ja pikaviestipalveluihin, kuten Yahoon Mailiin ja Messengeriin, Gmailiin ja Google Talkiin.

Näytillä oli myös Nokian karttapalvelun uusin versio, joka sisältää muun muassa kolmiulotteisin maamerkein varustetut kartat 216 kaupungista.

Kallasvuon mukaan Nokia luo nyt itse asiassa aivan uudenlaista internettiä, joka mullistaa mobiililaitteen kommunikoinnin ulkomaailman kanssa. Olennainen osa tätä ovat juuri kartta- ja paikannuspalvelut, joihin yhtiö on satsannut muun muassa ostamalla 5,7 miljardilla eurolla amerikkalaisen Navteqin.

Kallasvuo muistuttaa myös, että Nokialla on hyvät mahdollisuudet toimia uuden mobiilin nettimaailman tienraivaajana, sillä maailmassa on jo nyt yli miljardi Nokian matkapuhelinten käyttäjää. Myös älypuhelinten valmistajana yhtiö on edelleen selvä ykkönen, vaikka onkin viime aikoina menettänyt asemia kilpailijoille.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.