Nokian Renkaat laajentaa Venäjän markkinoille

Nokian Renkaat ryhtyy valmistamaan autonrenkaita myös Venäjällä. Yhtiö on tehnyt Venäjän suurimman rengasvalmistajan Amtelin kanssa aiesopimuksen yhteisyrityksestä, joka tuottaa renkaita Venäjän ja muun entisen Neuvostoliiton alueelle.

Yritys rakentaa Moskovan eteläpuolelle Voronezhiin tehtaan, jonka on määrä käynnistyä 2004 ja tuottaa enimmillään kolme miljoonaa rengasta vuodessa. Investointi maksaa yhteensä 110 miljoonaa euroa, mistä vajaa kolmannes ajoittuu jo ensi vuodelle.

Sekä Nokian Renkaat että Amtel sijoittavat puoliksi omistamaansa yritykseen noin 25-30 miljoonaa dollaria, loput rahoituksesta hankitaan perustettavan yrityksen lukuun eri lähteistä. -Renkaiden kysyntä Venäjällä on niin kovassa kasvussa, että Suomessa olevan kapasiteetin laajennusmahdollisuudet eivät enää riitä, toimitusjohtaja Kim Gran perustelee.

Aiemmin länsimaisilla rengasyhtiöillä ei ole ollut tuotannollista toimintaa Venäjällä. Nyt myös Michelinillä on tehdashanke vireillä, ja muut kilpailijat saattavat tulla pian perässä. -Rengasbisnes on pitkälti kotimarkkinabisnestä, ja jos haluamme hyödyntää nykyisen markkina-aseman, pitää ehtiä kahden ensimmäisen joukkoon, Gran sanoo.

Nokian Renkaat ja Amtel ovat jo aiemmin sopineet Nordman-merkkisten renkaiden sopimusvalmistuksesta, joka alkaa Amtelin tehtailla vielä tämän syksyn aikana. Nordman on Nokian Renkaiden toinen tuotemerkki, jota on käytetty Yhdysvalloissa ja jonkin verran myös Venäjällä ja Pohjoismaissa.

Rengasmarkkinat vetävät

Vuonna 2000 Venäjällä myytiin noin 20 miljoonaa autonrengasta, viime vuonna jo noin 27 miljoonaa. Vuoteen 2007 mennessä markkinoiden odotetaan kasvavan jo yli 40 miljoonaan. Lisäksi merkkituotteiden ja talvirenkaiden osuus myynnistä kasvaa, eli markkinoiden arvo kasvaa vielä volyymia nopeammin.

Nokian Renkaat on nyt Venäjällä selvä markkinajohtaja tuontirenkaissa. Viime vuonna renkaita vietiin Suomesta itänaapuriin 33 miljoonalla eurolla eli kasvua toissa vuodesta kertyi 60 prosenttia. Kappalemääräisesti vietiin 600 000-700 000 rengasta.

Yhteistyökumppani Amtel taas on Venäjän rengasteollisuuden markkinajohtaja, joka toimittaa renkaita muun muassa Ladan tehtaille. Venäjän koko rengasmarkkinoista sillä on noin 30 prosentin ja henkilöautojen ja kevyiden kuorma-autojen renkaista lähes 40 prosentin markkinaosuus.

Yksityisessä omistuksessa oleva Amtel tekee renkaita myös polku- ja moottoripyöriin, lentokoneisiin sekä suuriin koneisiin ja valmistaa renkaiden raaka-aineita.

Viime vuonna Amtel-yhtymä myi noin 11 miljoonaa rengasta ja sen palveluksessa on noin 30 000 työntekijää.

Nokian Renkaat tekee vuodessa viitisen miljoonaa rengasta, työntekijöitä on noin 2 700 ja liikevaihtoa viime vuonna noin 423 miljoonaa euroa. -Menestyksen elementit ovat erittäin vahvat, kun näiden yhtiöiden vahvuudet pannaan yhteen, Gran sanoo.

Yhteisyritys saa käyttöönsä sekä Nokian Renkaiden teknologisen osaamisen että Amtelin kattavan jakeluverkon. Yhteisyrityksen nimeksi tullee Amtel-Nokian Trading ja sen perustamissopimuksen on tarkoitus valmistua syksyn aikana. Henkilöautojen lisäksi yhtiö tekee renkaita myös kevyisiin ja raskaisiin kuorma-autoihin.

Nokian Renkaat on tähän asti tehnyt renkaita vain Nokialla sekä sopimusvalmistuksena Indonesiassa ja Yhdysvalloissa.

Renkaiden vienti Suomesta Venäjälle jatkuu Granin mukaan entiseen tapaan, sillä Venäjällä tehtävä tuotanto menee kasvavan kysynnän tarpeeseen. Osa saattaa lisäksi mennä myös Puolaan, Tshekkiin ja Unkariin, joissa Nokian Renkaiden myynti on kasvanut yli 40 prosentin tahtia.

Jatkossa Venäjällä aiotaan tehdä renkaita myös Nokia-tuotemerkillä. Liikkeelle lähdetään kuitenkin Nordman-merkillä, Granin mukaan siksi, ettei kallisarvoisen oman brändin hyvää mainetta haluta vaarantaa mahdollisten käynnistyskipujen vuoksi. Se otetaan käyttöön vasta, kun tuotannon laatu on varmasti kunnossa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat