Nokian markkinaosuus lähes 37 prosenttia

Toiseksi suurin matkapuhelimien markkinaosuus on Motorolalla.

Nokian osuus maailman matkapuhelinmarkkinoista on noussut lähelle 37:ää prosenttia. Markkinatutkimusyhtiö Gartnerin mukaan Nokian markkinaosuus vankistui huhti-kesäkuussa yli kolme prosenttiyksikköä korkeammaksi kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Gartnerin mukaan markkinoiden kakkonen on yhdysvaltalainen Motorola, jolla on markkinoista vajaan 15 prosentin siivu. Kolmanneksi suurin markkinaosuus on eteläkorealaisella Samsungilla, runsaat 13 prosenttia.

Nokian menestyksen uskotaan jatkuvan

Gartnerin arvion mukaan Nokian markkinaosuus vankistuu entisestään loppuvuonna. Motorolan ei odoteta tuovan markkinoille uusia halpoja puhelinmalleja, joilla se voisi menestyä kehittyvillä markkinoilla.

Gartner arvioi, että Motorola ei saavuta viidenneksen markkinaosuutta uudestaan ainakaan ennen ensi vuoden puoliväliä.

Huhti-kesäkuussa myytiin yhteensä noin 270 miljoonaa matkapuhelinta eli runsaat 17 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Nousua on kiihdyttänyt varsinkin Aasian ja Tyynenmeren alueen kasvu.

Arviota koko vuoden matkapuhelinmyynnistä Gartner on kuitenkin alentanut 1,13 miljardiin kappaleeseen aiemmasta 1,15 miljardista.

(MTV3-STT-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat