Nokia keskittyy karttayhtiöllään jalankulkijoihin

Nokia osti digitaalisia karttoja valmistavan Navteqin lokakuussa. Kauppahinta oli Suomen taloushistorian korkeimpia, 5,7 miljardia euroa.

Digitaalisia karttoja valmistavan Navteqin ostanut Nokia aikoo tuottaa karttapalveluja lähinnä vain jalankulkijoille. Yhtiön paikannuspalveluista vastaavan johtajan Michael Halbherrin mukaan autojen paikannus- ja navigointipalvelut Nokia jättää kilpailijoille.

- Emme aio hakea markkinaosuutta toisilta, vaan kasvattaa markkinoita, Halbherr summasi Barcelonassa investointipankki Morgan Stanleyn järjestämässä konferenssissa.

Nokian mukaan paitsi että yhtiö aikoo tuottaa parempia karttoja jalankulkijoille, se aikoo kehittää karttoja myös heidän avullaan. Nokia suuntaa karttansa sadoille miljoonille matkapuhelinten käyttäjille.

- Karttapalvelut siirtyvät seuraavaan vaiheeseen, ja siinä yhteisöt voivat auttaa. Käyttäjät voivat hankkia sisältöä, laittaa sen kartalle ja jakaa sen muiden kanssa.

Karttapalvelut on perinteisesti mielletty autoilijoiden käyttämiksi, mutta Halbherrin mukaan tilanne voidaan muuttaa.

- Kävellessään ihmiset haluavat tietää, missä ovat. Autoilijoille tarkalla sijainnilla ei ole niin väliä, mutta kävelijälle 50-60 metriä voi olla iso asia.

Nokia osti digitaalisia karttoja valmistavan Navteqin lokakuussa. Kauppahinta oli Suomen taloushistorian korkeimpia, 5,7 miljardia euroa.

(MTV3-STT-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat