Nokia haluaa muotoiluunsa lisää naisellisuutta

Huhtikuussa aloittaneen uuden muotoilujohtajan tehtävä on nostaa Nokia takaisin trendien luojaksi.

Nokia haluaa puhelimiinsa enemmän naisellisuutta. Muotoilujohtaja Alastair Curtisin mukaan feminiinisyys kuuluu tavoitteisiin, jotka yhtiön muotoiluosasto on asettanut.

Curtis arvioi Nokia järjestämässä World 2006 -tapahtumassa Amsterdamissa, että yhtiöllä on vielä paljon tekemistä naisellisuuden esille saamiseksi.

Hän täsmensi, ettei kyse ole todellakaan mistään vaaleanpunaisista puhelimista, vaan feminiinisyyden tuominen varsin miehiseen matkapuhelinmaailmaan liittyy tiiviisti Nokian muotoilun päätavoitteeseen.

- Päämääränäni on luoda puhelimia, joihin ihmiset rakastuvat, Curtis julistaa.

Hänen mielestä tuotteen pitää herättää käyttäjässään "syviä tunneperäisiä kokemuksia".

Nokian muotoiluosasto miettii myös sitä, miten ihmiset voisivat luoda omaa henkilökohtaista muotoilua puhelimiinsa. Curtisin mukaan Nokian tehtävänä olisi tuoda työkalut, joilla puhelimien personointi onnistuu.

Trendien luominen on tositemppu

Curtis kertoo, että muotoilulta vaaditaan nopeutta. Uudet matkapuhelimet pitää saada markkinoille entistä vauhdikkaammin. Vuosi on pitkä aika alalla.

Muotoilijan pitää uskaltaa olla erilainen ja ottaa riskejä. Epäonnistumiset pitää sietää.

- On suhteellisen helppo seurata erilaisia suuntauksia, mutta tositemppu on luoda itse uusia trendejä, Curtis huomauttaa.

Nokia loi muinoin muotoilun suuntaukset alalle, mutta viime aikoina yhtiö on jäänyt usein seuraajan rooliin. Muun muassa simpukkapuhelimet ja nyt muodissa olevat ohuet puhelimet tulivat markkinoille ensin muilta valmistajilta.

Aiempi pitkäaikainen muotoilujohtaja Frank Nuovo sai lähteä, ja Curtis nousi hänen paikalleen viime huhtikuussa. Tehtävä on selvä, nostaa Nokia takaisin trendien luojaksi.

Curtis on tuonut muotoiluosaston takaisin Nokian pääkonttoriin Espooseen. Hän kertoi haluavansa työskennellä keskellä Nokiaa, sillä aiempi sijoituspaikka Lontoossa oli eristyksissä yhtiön muusta toiminnasta.

Enemmän rastalettejä

Internetin vahva nousu matkapuhelinalan seuraavaksi suuntaukseksi näkyi ja kuului Amsterdamin tapahtumassa. Nokian luomassa yleisilmeessä paistoi nuorekkuus, sillä nimenomaan nuorten odotetaan muuttavan koko viestintämaailman internetin kautta.

Mainosvideoissa näkyi enemmän rastalettiä kuin bisnessolmioita. Toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuokin esiintyi rehvakkaasti kauluksen nappi auki.

Curtis kertoi, että langaton internet ja viestinnän sosiaalisuus kuuluvat muotoiluosaston haasteisiin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat