Neuvontapuhelin avuksi hätänumeron ruuhkiin?

Neuvontapuhelin tulisi hätänumeron rinnalle, ja se palvelisi kansalaisia vähemmän kiireellisissä asioissa. Hätänumeroon tuli viime vuonna yli 700 000 puhelua, jotka eivät lainkaan kuuluneet sinne.

Poliisin palvelupuhelimen perustaminen saattaa olla ajankohtaista Suomessa lähivuosina. Sisäministeriön valtiosihteerin Kari Salmen mukaan on selvitettävä, olisiko virkavallan neuvontapuhelimelle tarvetta nykyisen hätänumeron ohella.

Salmen mukaan hälytysilmoitukset pitäisi edelleen soittaa 112-numeroon, kun taas poliisin palvelupuhelin palvelisi kansalaisia vähemmän kiireellisissä asioissa. Hänen mielestään ennen kaikkea akuutit tehtävät on pystyttävä erottamaan hätäkeskukseen kuulumattomista asioista, joissa ei viranomaisten apua tarvita.

- Tämä vaatisi tietysti myös kansalaisilta paljon, koska kaikkien olisi opeteltava uuden numeron käyttöä. On myös selvitettävä, voisiko palvelupuhelin olla sama valtakunnallisesti vai pitäisikö neuvontanumerot jaotella poliisipiireittäin, Salmi sanoo.

Salmen mukaan poliisin palvelupuhelimen tarpeellisuutta on mahdollista selvittää sisäministeriössä vielä kevään aikana.

- Lähestymiskynnys viranomaisia kohtaan on selkeästi alentunut kännyköiden yleistyttyä. On selvää, että neuvontapuhelimeen tulisi myös häirikkösoittoja, mutta ainakin ne olisivat pois hätäkeskuksista, Salmi analysoi.

Hätänumeroon viime vuonna soitetuista kolmesta miljoonasta puhelusta noin joka neljäs eli noin 750 000 oli sellaisia, ettei niiden pitäisi tulla ollenkaan 112-numeroon. Puheluista vain noin 40 prosenttia johti viranomaisen tehtävään. Näistä noin puolet oli poliisille annettuja toimeksiantoja.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat