Nettiyhteystilastot tasaisia koko maassa

Noin 30 prosentilla suomalaisista kotitalouksista on jo käytössään Internet-yhteys.

Nettikäyttö ei katso ikää

Tilastokeskuksen mukaan suhteellisesti eniten Internet-liittymiä on Uudellamaalla ja Itä-Uudellamaalla, vähiten puolestaan Etelä-Karjalassa ja Ahvenanmaalla. Internet-yhteyksien tiheydessä ei havaittu suuria alueellisia eroja.

Uudenmaan seudulla yhteys on 38 prosentilla kotitalouksista, Ahvenmaalla puolestaan 20 prosentilla. -Yhteydet ovat jakaantuneet alueittain jopa yllättävän tasaisesti. Väestöryhmien osalta erot ovat huomattavasti suurempia, Pellervo Marja-aho Tilastokeskuksesta toteaa.

Väestöryhmistä eniten Internet-yhteyksiä on ylimpään tuloneljännekseen kuuluvilla, joista verkkoon pääsee kotoaan 64 prosenttia. Myös noin puolet toimihenkilö- ja lapsiperheistä voi käyttää Internetiä kotonaan.

Yli puolella yrittäjistä on Internet-yhteys ja maatalousalan yrittäjilläkin jo 42 prosentilla. Alimman tuloneljänneksen talouksista ja yksinasuvista 35-54 -vuotiaista Internet-yhteyden omistaa alle 16 prosenttia. Eläkeläisistä ja yksinasuvista 55-74 -vuotiaista yhteys on alle 10 prosentilla.

Pohjanmaalla eniten satelliittiantenneja

Suomalaisista 44 prosentilla on kotonaan käytössä kaapeli-tv tai satelliittiantenni. Satelliittivälitteisiä tv-ohjelmia seurataan eniten Pohjamaan ruotsinkielisellä alueella ja Ahvenanmaalla, vähiten puolestaan Kainuussa. Erot alueellisessa satelliittikanavien katselussa ovat suuria.

Taivaskanavia voi seurata noin kaksi kolmasosaa Pohjanmaan talouksista ja yli puolet Ahvenanmaan ja Keski-Pohjanmaan talouksista. Kainuussa satelliittin tai kaapelin tuomia ohjelmia pystyy katsomaan vain viidennes kotitalouksista. Väestöryhmien osalta satelliittiyhteydet jakaantuvat melko tasaisesti, mikä johtuu Marja-ahon mukaan paljolti ihmisten asumismuodosta. Kerros- ja rivitaloissa asuvat saavat yhteyden asuntonsa mukana. Vähiten satelliittiyhteyksiä on maatalousyrittäjillä, joista yhteyden omistaa vain 15 prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen maakunnittaisesta kuluttajabarometristä, jota varten haastateltiin vuoden 2000 helmi-, touko-, elo- ja marraskuussa reilut 6300 suomalaista.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat