Nettitullaus tulossa myös yksityisasiakkaille

Tulli on kehittämässä sähköistä järjestelmää, jolla myös yksityisasiakkaat voisivat tullata itse postitse tilaamansa paketit.

Yritysasiakkaat ovat voineet hoitaa tullauksen sähköisesti jo aikaisemmin. Nettitullauksen demoversiota kokeiltiin tänään tullin tiloissa Helsingin Postitalossa, ja käytössä sen pitäisi olla keväällä.

Eteläisen tullipiirin tullipäällikkö Mika Pitkäniemi sanoo, että taustalla on EU:n säädös, jonka mukaan kaikkien tulliselvitystoimenpiteiden täytyy hoitua sähköisesti vuoteen 2013 mennessä. Pitkäniemen mukaan turvallisuus ei vaarannu, vaikka asiakkaat voivat tullata tilaamansa paketit tulevaisuudessa kotona.

- Kaikkia paketteja ei ole tarkoituksenmukaistakaan tarkastaa, vaan pelkästään riskilähetykset, ja siihen meillä on kyllä keinot ja työkalut olemassa.

Alkuperämaa saattaa tulla yllätyksenä

Tulliin on joutunut viime aikoina astelemaan moni asiakas, joka ei sinne alun perin olisi halunnut. Joillekin nettikaupasta tavaraa tilanneelle tullimaksut tulevat nimittäin yllättäen. EU-alueella olevasta verkkokaupasta tilattu tuote saattaakin tulla EU:n ulkopuolelta, esimerkiksi Kiinasta.

- Silloin meidän täytyy tehdä ne verotustoimenpiteet sillä periaatteella, mikä on se todellinen lähetys- ja alkuperämaa. Asiakkaalle saattaa tulla yllätyksenä, että se vero pitää maksaa. Näissä tapauksissa asiakkaalla on toki mahdollisuus myös palauttaa se paketti, eikä tullia silloin tarvitse maksaa.

Luottokunnasta todetaan, että epäselvissä tilanteissa on aina parasta ottaa yhteyttä luottokortin myöntäjään.

Viime aikoina yllättävästä alkuperämaasta on saapunut esimerkiksi kenkiä. Mika Pitkäniemen mukaan nettikaupoissa kannattaakin olla tarkkana.

- Sellainen myyjä, joka kertoo mahdollisimman paljon omasta toiminnastaan ja toimitusehdoista, on yleensä luotettavampi kuin sellainen, jonka tiedot ovat hyvin vajavaiset.

Lue myös:

    Uusimmat