Nettisurffaaja, oletko huomannut mihin katseesi ensiksi osuu?

Suomalaisten reagoimisesta nettimainoksiin on tehty tutkimus.

Markkinointiyhtiö Aegis Media Finland antoi tutkimusyhtiö EyeTrackShopille toimeksiannon tutkia, kuinka hyvin tietokonenäytöillä esitetty mainonta toimii suomalaisilla verkkosivustoilla.

Tutkimuksessa ihmisten silmien liikkeitä nettisivuilla seurattiin web-kameroiden avulla. Ihmisten silmänliikkeitä ja katseenvangitsijoita tutkittiin 40 suomalaisella verkkosivulla maalis-huhtikuun aikana 2012.

Silmäliiketutkimusten tuloksista kävi ilmi, että ihmisten katse kohdistuu eniten sivun yläosan vasempaan laitaan, joka osoittautui täten tehokkaaksi mainospaikaksi.

Aegis Media Finland kertoo tiedotteessaan, että kuluttajien katselumallissa oli havaittavissa tiettyä kaavamaisuutta. Katselu aloitettiin ylhäältä vasemmasta laidasta ja sieltä siirryttiin oikealle puolelle. Alaspäin siirtyessä katse keskittyi enemmän sivun vasempaan laitaan sekä keskelle.

Yli puolet käyttäjistä kiinnittää mainoksiin huomiota

Tutkimuksessa kävi ilmi, että keskimäärin 52 % suomalaisista kiinnittää huomiota mainoksiin suomalaisilla verkkosivuistoilla. Isoimmat mainosmuodot huomasivat lähes kaikki tutkimukseen osallistuneet.

Pikselikooltaan isoimmat mainokset ovat tehokkaimpia ja niihin kiinnitetään huomiota myös pisimpään.

Kuluttajilta kului keskimäärin 5,2 sekuntia ensimmäisen mainoksen huomaamiseen sivustoilla. Mainosten katseluun käytettiin keskimäärin 2 sekuntia, mutta jotkut mainosmuodot saivat katseluaikaa vain sekunnin kymmenesosan.

Suurimpia mainosmuotoja katsottiin selvästi kauemmin kuin pieniä. Paraatipaikkojen mainoksia katsottiin jopa lähes neljä kertaa kauemmin kuin seuraavaksi suurimman mainosmuodon, panoraman mainoksia.

Lue myös:

    Uusimmat