Nettikäyttäjän muotokuva: Keski-ikäinen, vauras, perheellinen

Gartner Groupin julkaiseman tutkimuksen mukaan keskiverto yhdysvaltalainen Internetin käyttäjä on naimisissa oleva 41-vuotias henkilö, jolla on 2,81 lasta. Hän tekee säännöllisesti töitä ja ansaitsee vuodessa 65 000 dollaria. Työssään hän käyttää tietokonetta.

Sukupuolten välillä ei Internetin käyttäjissä ole merkittäviä eroja. Tutkimuksesta selviää lisäksi, että 70 prosenttia kaikista Internetin käyttäjistä on aloittanut verkon käytön viimeistään vuonna 1998.

Gartnerin mukaan 127 miljoonaa yhdysvaltalaista aikuista käyttää Internetiä, ja 86 miljoonaa tekee ostoksia verkossa.
-Kauppiaiden tulisikin luopua ikää ja sukupuolta koskevista oletuksistaan, ja ostosten tekijän iästä huolehtimisen sijaan panostaa verkkokauppaan, sanoo Gartnerin varapuheenjohtaja Ann Marshman.

Verkossa ostoksensa hoitavien kuluttajien kokemus vain kasvaa ajan myötä. Yli kolme vuotta Internetiä käyttänyt henkilö käy ostoksilla verkossa kaksi kertaa todennäköisemmin kuin vuoden verkkoa käyttänyt. Marshmanin mukaan verkko-ostajat haluavat mieluummin säästää aikaa kuin rahaa ja ostavat mukavuussyistä tavaroita verkosta hieman kalliimmalla hinnalla kuin millä kaupasta tai postimyynnistä saisi.

(MTV3-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat