Nettikauppa odottaa hyvää joulumyyntiä

Yhä useampi suomalainen ostaa joululahjansa netissä. Smilehousen kuluttajatutkimuksen mukaan aktiiviset internet-käyttäjät joulushoppailevat netissä jopa viidenneksen enemmän kuin viime vuonna. Joulun ruokaostokset keskitetään sen sijaan edelleen tavalliseen kauppaan: jouluruokia ja -juomia ostaa netissä vain noin prosentti tutkituista.

– Jouluhankintojen tekeminen verkkokaupoista on taantumasta huolimatta selvässä kasvussa, kertoo tutkimuksen tehnyt Monika Hellberg Smilehousen iTEST-tutkimusyksiköstä.

Yhä suositumpia ovat myös lahjoihin liittyvät verkkokaupan lisäpalvelut, kuten mahdollisuus saada tuote valmiiksi paketoituna tai ohjata lahjaostos verkkokaupasta suoraan lahjan saajalle.

Jouluhankintojen tekeminen verkkokaupoista on selvästi suositumpaa naisten kuin miesten keskuudessa. Miehet puolestaan arvostavat naisia enemmän mahdollisuutta ostaa lahja valmiiksi paketoituna tai suoraan lahjan saajalle toimitettuna.

Smilehousen varatoimitusjohtaja Jaakko Hallavo kertoo, että verkko-ostaminen on yleensä ollut muuta ostamista hintasuuntautuneempaa. Siksi taantuma on kohdellut verkkokauppoja kevyemmin kuin perinteistä myymäläkauppaa. USA:ssa siitä on nähty viitteitä jo viime vuonna.

Smilehouse Oy on Suomen johtava sähköisen kaupan asiantuntija. Verkkokaupan kuluttajakäyttäytymistä ja -odotuksia kartoittavan tutkimuksen on toteuttanut yrityksen iTEST-tutkimusyksikkö. Tutkimus on suoritettu internet-kyselyllä marraskuun alussa. Tutkimukseen vastasi noin tuhat aktiivisesti internetiä käyttävää kuluttajaa.

Lue myös:

    Uusimmat