Netti-tv:n uutisklipit vetävät katsojia

Kiinnostat uutisaiheet vetävät ihmisiä verkkoon katsomaan netti-tv:tä. Tarjonta onkin kasvanut räjähdysmaisesti.

Netti-tv:n suosio on kasvanut huimasti erityisesti viimeisen vuoden aikana. Myös uutissivuilla liikkuvan kuvan tarjonta on kasvanut rajusti ja kilpailu kuvatarjonnasta on kiristynyt.

Kuvamateriaalilla halutaan antaa paitsi lisätietoja myös parempia katsoja- ja kuluttajaelämyksiä.

Myös MTV:n multimediatoimituksessa tehdään nettiklippejä uutissivujen juttuihin.

- Tavallaan voi sanoa, että nyt on kova nousukausi käynnissä. Tammikuussa vajaa 2 miljoonaa klippiä käynnistettiin. Elikkä päivätasolla puhutaan kymmenistä tuhansista katsomiskerroista, kertoo MTV3 Online Median apulaisjohtaja Teemu Lehtonen.

Ilta-Sanomissa nettiklippien julkaisu alkoi noin vuosi sitten.

- Julkaisemme kansainvälistä materiaalia 2-3 klippiä päivässä. Viihdepohjasta omaa tuotantoa uutisaiheiden mukaan viikon aikana keskimäärin 1-2 per päivä. Hyvä uutinen vetää lähes 100 000 ihmistä, toteaa Ilta-Sanomien verkkotoimituksen kuvatuottaja Tatu Paulaharju.

Interaktiiviseen kerrontaan perehtynyt Teijo Pellinenon jo odottanut ilmiön yleistymistä

- Netissä jokainen räätälöi oman kokemuksensa ja jokainen ottaa editointivastuun siitä katsomisen pituudesta. Yhä pienemmille kohderyhmille kannattaa tehdä sisältöjä, sanoo Taideteollisen korkeakoulun Medialaboratorion lehtori Pellinen.

- Meidän uutistoimitus tuottaa paljon lisämateriaalia, jota ei nähdä välttämättä TV:ssä tai sitten on pidempiä versioita samasta aiheesta, sanoo Lehtonen.

Lähiaikojen esimerkiksi sopii hyvin Susan Kurosen kirjanjulkistustilaisuus, jota uutisoitiin enimmäkseen netissä.

- Tuo on mun mielestä hyvä esimerkki siitä, että netissä myöskin tämä sopimus katsojan ja median välillä on löyhempi. Aiheet, jotka ei jostain syystä sovellu pääuutisiin, ei sovellu televisiossa esitettäviksi ollenkaan, ne saattavat olla netissä hyvinkin tärkeitä ja hyvinkin soveliaita, selventää Pellinen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat