Netistä tilataan vailla huolta – palautetaan jopa puolet

Verkkokauppojen tilaukset kasvavat jatkuvasti, mutta samalla lisääntyvät myös palautukset.

Ilmainen palautusoikeus houkuttaa kuluttajia tilaamaan myös tuotteita, joiden sopivuudesta ei ole täyttä varmuutta. Esimerkiksi netin vaatekauppa Zalando.com kertoo, että heiltä tilatuista tuotteista 50 prosenttia palautetaan.

– Tässä meillä on ehdottomasti varaa kehittyä, koska haluamme vähentää tarpeettomia palautuksia, kertoo Zalandon Suomen maajohtaja Kari Härkönen.

Kasvavat tilaus- mutta samalla myös palautusvirrat näkyvät pakettien suurena määränä myös Itellalla. Eilen Itellan logistiikkakeskuksen läpi kulki Vantaalla 98 000 pakettia.

Pakettiautomaatit Itellan kova kilpailuvaltti

Tehdäkseen lisää hyllytilaa posteihin Itella otti viime vuonna käyttöön noin 300 pakettiautomaattia, ja niiden määrä on tarkoitus nostaa 500:aan. Pakettiautomaatit ovat Itellalle myös hyvä kilpailuvaltti kilpailtaessa muita kuljetuspalveluita vastaan.

– Verkkokaupan kasvu on Itellalla strategiassakin ihan avainasemassa, kertoo Itellan pakettipalvelujen johtaja Juha Tiittanen.

Kauppalehden mukaan eräs verkkokauppa joutui lopettamaan, koska "Zalando-sukupolven aiheuttama palautusvyöry kävi hallitsemattomaksi". Yrittäjälle jäi lukuisten palautusten jälkeen käteen vain tappiota. Koska ilmaista kuljetuspalvelua ei ole olemassa, palautusten postimaksu jää aina yrittäjän kustannettavaksi. 

Verkkokauppa.comilla tällaista palautusvyöryongelmaa ei ole. Yhtiön toimitusjohtaja epäilee, että kodinkoneiden ja elektroniikan ostoa harkitaan tarkempaan kuin muiden kulutustuotteiden:

– Meillä on alhainen palautusprosentti, emme ole kärsineet tällaisesta vaatekaupoissa näkyvästä, korkeasta palautusmäärästä, kertoo Verkkokauppa.comin toimitus- ja ostojohtaja Samuli Seppälä. 


 

Lue myös:

    Uusimmat