Netin yhteisölliset sivustot huippusuosittuja

Yhteisölliset nettipalvelut ovat lyöneet itsensä läpi maailmalla ja Suomessa. Näitä ovat muun muassa YouTube, MySpace ja sen haastaja Facebook sekä Wikipedia. Uusia sivustoja syntyy päivittäin.

Yhteisöllinen verkkosivusto Facebook rantautui Suomeen viime kesänä ja se on nopeasti saanut useita kymmeniä tuhansia käyttäjiä.

Sosiaalisella tai yhteisöllisellä internetillä tarkoitetaan palveluja, joiden sisältöä käyttäjät voivat itse tuottaa ja jakaa. Omilla sivuillaan Facebookin käyttäjä voi vaikkapa kirjoittaa blogia, lisätä kuvia ja listata ystäviään.

Facebookiin perustetulle kotisivulle ei pääse kuka tahansa, vaan ainoastaa sinne hyväksytyt "ystävät". Lisäksi lukuoikeutta voi rajoittaa ystäväkohtaisesti.

Kuten monet muutkin yhteisölliset nettisivut, myös Facebook on kerännyt rajusti kävijöitä eri puolilla maailmaa. Alan ykkösellä MySpacella oli viime kesäkuussa 114 miljoonaa eri kävijää, nousua vuotta aiemmasta oli 72 prosenttia.

Haastaja Facebookilla kävijämäärä, 52,2 miljoonaa viime kesäkuussa, on vielä MySpaceen verrattuna vaatimaton, mutta 270 prosentin vuosikasvu varmasti hirvittää kilpailijoita.

Suomessa erittäin suosittu on myös Sulakkeen ylläpitämä IRC-galleria yli 450 000 käyttäjällään.

Sosiaalipykologi, teitotekniikan tutkimuskeskus HIIT:in tutkija Vilma Lehtinen selittää hurjaa suosiota sillä, että ihmiset haluavat olla tekemisissä toistensa kanssa.

- Mitkään sosiaaliset suhteet eivät vaan ole olemassa, vaan niitä täytyy ylläpitää ja vahvistaa ja rakentaa. Ja tämä on yksi uusi väline, missä sitä voi tehdä. Perustetaan uusia ystävyyssuhteita ja nimenomaan ylläpidetään vanhoja, Lehtinen sanoo.

Olennaista sosiaalisessa mediassa on ihmisten välinen vuorovaikutus ja se, että sisältöä tuotetaan tai jaetaan itse itse. Tyypillistä on myös keskustelu ja avoimuus.

- Se ei ole missään nimessä sellanen, mikä netti oli ennen, johon saattoi mennä anonyyminä, tunnistamattomana tekemään ihan mitä vain eikä kukaan tiennyt oletko koira vai lehmä. Nyt hyvin paljon riippuu jo olemassaolevasta sosiaalisesta verkostosta. Se on vähän sama kuin menisi baariin tai mihin tahansa julkiseen tilaan, ollaan kuitenkin niiden olemassa olevien kavereiden kanssa ja heidän turvin voi sitten tehä tuttavuutta vieraampiin, tutkija vertaa.

Yhdistävä tekijä voi yhteisten ystävien ja tuttavien lisäksi olla vaikkapa musiikkimaku tai urheiluharrastus. Tyypillistä on kuitenkin verkottuminen, ja tästä syystä myös palvelua vaihdetaan herkästi kavereiden perässä.

- Saattaa käydä niin, että koko kaveriporukka on IRC-galleriasta siirtynyt Facebookiin. Sivustolla ei tehdä enää mitään, jos siellä ei ole niitä, joita tuntee. Se on vähän sama kuin että ihmiset käy jossain kantabaarissa, ja kun osa alkaa käydä jossain muualla, sinne menee helposti itsekin perässä, Lehtinen selittää.

Kanadassa asuva Petra Talvio aloitti facebookaamisen viime keväänä ja huomasi selvästi suomalaiskäyttäjien buumin tänä kesänä. Muutakin sähköistä yhteydenpitoa harrastavalle Talviolle sivusto on oiva tapa pitää yhteyttä kotimaahan.

- Käytän sekä sähköpostia että blogia ja kaikkea muutakin ja tämä on tähän asti helpoin ja hauskin tapa pitää yhteyttä moniin kavereihin kerralla, kun heidät on kaikki koottu yhteen paikkaan, Talvio sanoo.

Facebook vaikuttaa helpolta yhteydenpitovälineeltä myös niille, jotka eivät ole siihen erityisen taipuvaisia.

- Kun kirjoitat sähköpostia, ihmiset luulevat aina, että pitää kirjottaa pitkät esseet, että ne kehtaa lähettää. Tässä riittää kaksi lausetta. Facebook on tuonut sen, että ihmiset kirjottaa lyhyitä juttuja ja pätkiä, ihan semmoista pientä, että "tänään olen töissä" tai "tänään söin suklaakakkua lounaaksi", sanoo Petra ja kirjoittaa Facebookiinsa olevansa vieläkin vähän flunssassa. Se riittää.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat