Neloselle huomautus Dexter-sarjan päänkeittomainoksesta

Kännissä olet ääliö -alkoholivalistuskampanja sai puhtaat paperit. Kampanjan internetissä julkaistu valistusfilmi oli keräänyt kritiikkiä, koska sen katsottiin kuvaavan, kuinka kaksi miestä raiskaa humalaisen naisen.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut Neloselle huomautuksen Dexter-televisiosarjan mainoksesta. Helsingin Sanomien NYT-liitteessä ja 7 päivää -lehdessä julkaistussa mainoksessa oli kuva ihmisen päätä keittävästä sarjamurhaajasta.

Neuvosto julkisti päätöksensä tänään.

Samalla kerrottiin, että toinen kohukampanja selvisi puhtain paperein. Kännissä olet ääliö -alkoholivalituskampanjan internetissä julkaistu valistusfilmi oli kirvoittanut valituksia, koska sen katsottiin kuvaavan, kuinka kaksi miestä raiskaa humalaisen naisen.

Nelosen johto ei ollut yllättynyt saamastaan huomautuksesta. Kyseessä oli kanavan kohdalla jo toinen: vuonna 2004 mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että Sairaskertomuksia-sarjan mainos oli hyvän tavan vastainen. Mainoksessa ripustettiin kutistettuja ihmisen päitä pyykkinarulle kuivumaan.

- Me pyrimme tekemään rohkeaa televisiota ja valitsemaan rohkeita sarjoja, sanoo Nelosen kanavajohtaja Pirjo Airaksinen.

- Lanseerauskampanjat pyritään aina tekemään niin, että ne puhuttelisivat sarjan kohderyhmää ja olisivat sen sisällön mukaisia.

Pelotti erityisesti lapsia

Eettinen neuvosto moitti Dexter-mainosta siitä, että erityisesti lapset saattavat kokea mainoksen pelottavaksi. Pirjo Airaksisen mukaan mainoskampanjassa lähdettiin tietoisesti liikkeelle kauhuelokuvan maailmasta. Nelosen markkinointijohtaja Hans Edin kertoo, että kanavan markkinointihenkilöstö oli mukana suunnittelemassa Dexterin kampanjaa yhdessä mainostoimiston kanssa.

- Mainoksen mediavalikoimassa pyrittiin ottamaan huomioon se, ettei kyseessä ole lasten ohjelma. Sehän tulee vasta kello 22 illalla, Edin painottaa.

Edin painottaakin sitä, että kohuttu lehti-ilmoitus oli vain osa sarjan lanseerauskampanjaa. Pääosa siitä käytiin internetissä. Internet-mainonnasta eettinen neuvosto ei löytänyt huomautettavaa, koska verkossa kävi ilmi, ettei sisältöä oltu tarkoitettu alle 15-vuotiaille.

Valistusfilmeille sallitaan enemmän

Myös Panimoliiton Kännissä olet ääliö -valistusvideon julkaisukanava oli internet. Tällekään nettimainokselle neuvosto ei antanut huomautusta. Se piti filmin tarinaa tulkinnanvaraisena, mutta kallistui kuitenkin sille kannalle, että raiskauksen sijasta kyseessä oli humalaisten toilailu. Kampanjassa oli myös kyse valistuksesta, ei mainonnasta, ja valistuskampanjoille sallitaan enemmän.

Lisäksi vaikutti kampanjassa käytetty media:

- Jos pieni lapsi näkee sen internetistä, on vastuu vanhemmilla, ei mainostajalla. Kaikkea nettiin laitettavaa ei voi ennakkosensuroida, vaan vanhempien tulee miettiä, antaako 6-7 -vuotiaan lapsen surffata vapaasti, Mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja Outi Antila opastaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat