Neljä kaupunkia selvityttää bussifirman rahavirtoja

Kuopio, Jyväskylä, Oulu ja Lahti ovat käynnistäneet poikkeuksellisen selvityksen Koiviston Auto -yhtymän taloudesta, kertoo 45 minuuttia -ohjelma.

Aloite tilinpäätösanalyysin teettämiseen lähti Kuopiosta. Työryhmää vetävä kaupunginhallituksen jäsen Pekka Kantanen (kok.) sanoo, että Kuopion Liikenne on vedonnut lipputukineuvotteluissa huonoon tulokseensa. Nyt kaupunki haluaa tietää tarkemmin koko konsernin taloudesta ja rahavirroista.

Selvityksen tekee tilintarkastustoimisto Price Waterhouse Coopers. Kukin kaupunki maksaa siitä 5000 euroa.

Bussiyhtiössä selvitys on herättänyt ihmetystä.

- Kyllä se yllätti. Saimme valitettavasti tietää asiasta vasta sen jälkeen, kun se oli ollut jo julkisesti esillä, kertoo konsernijohtaja Antti Norrlin.

Norrlin kuitenkin vakuuttaa, että selvitystä tehdään hyvässä yhteistyössä ja tarkastajat saavat tarvitsemansa tiedot.

Tulokset emoyhtiölle

Kuopiossa on kiinnitetty huomiota konserniavustuksiin, joita osa Koiviston Auto -yhtymän tytäryhtiöistä antaa vuosittain emoyhtiölleen Metsäpietilä Oy:lle.

Esimerkiksi Kuopion Liikenne siirsi vuonna 2009 koko tuloksensa eli yli miljoona euroa emoyhtiölle. Konserniavustuksen jälkeen Kuopion Liikenteen tulos jäi parikymmentä tuhatta euroa tappiolle.

- Tämä paikallinen yhtiö näyttää pientä tappiota ja silloin se julkisen tuen tarve on ilmeinen, jos katsoo vain viivan alle jäävää viimestä riviä, Kantanen kuvailee.

Metsäpietilä keräsi viime vuonna konserniavustuksia eri tytäryhtiöiltä yhteensä 7,2 miljoonaa euroa. Emon taseeseen on kertynyt edellisten vuosien voittovaroja lähes 39 miljoonaa euroa.

Konsernijohtaja Norrlin ihmettelee konserniavustusten esille nostamista. Hän muistuttaa, että tuettu liikennöinti on vain osa konsernin liiketoimintaa.

- Meillä on periaate, että kun tytäryhtiön omavaraisuus on riittävän hyvä, sen jälkeen tulos siirretään emoyhtiölle. Emo puolestaan hoitaa tytäryhtiöiden rahoituksen, investoinnit ja vakuudet.

Norrlin kiistää jyrkästi, että tytäryhtiöiden miinusmerkkisten tulosten tarkoitus olisi antaa virheellinen kuva lipputuetun liikennöinnin kannattavuudesta.

- Nämä asiat käyvät ilmi tilinpäätöksistä täysin avoimesti.

Matkustajien määrä ei ole vaikuttanut tukeen

Tähän mennessä käytössä ollut tukijärjestelmä ei ole huomioinut ns. hintajoustoa. Toisin sanoen, tuki lippua kohden on ollut aina sama, matkusti autossa kaksi tai kaksikymmentä ihmistä.

- Lipputuki on lisääntynyt samalla, kun matkustus on kasvanut. On selvää, että liikennöitsijän kustannukset eivät kuitenkaan kasva samassa suhteessa, sanoo liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Pekka Kantasen mukaan järjestelmä on johtanut kestämättömään tilanteeseen.

- Rohkaisemalla ja lisäämällä joukkoliikennettä me lisäämme samalla kunnan menoja kohtuuttomasti. Tätä ei ole huomioitu vastapuolen ja meidän välisissä hintaneuvotteluissa.

Ministeriö: Tukia maksettu liikaa

Ministeriössä bussiliikenteen ylikompensaatiota selvitettiin jo kolme vuotta sitten ja todettiin, että bussiyrittäjille maksetaan liikaa lipputukia.

- Ylikompensaation määrää on tietenkin vaikea arvioida, mutta valtakunnan tasolla se on 10-15 prosenttia, käytännössä muutama miljoonaa euroa vuodessa, selvittää Nyberg.

Ministeriön teettämää selvitystä ei ole julkaistu eikä sen tuloksista ole kerrottu julkisuudessa aiemmin.

Asiaan on puututtu vasta nyt, uusien EU-säädösten myötä. Bussiliikenne on avautumassa kilpailulle kesällä 2014. Vielä eletään viiden vuoden siirtymäaikaa, jonka aikana kaupunkiliikenne voidaan edelleen antaa yhden yrityksen hoidettavaksi ilman kilpailutusta. Yrittäjän pitää kuitenkin osoittaa erityisellä jälkilaskelmalla, että tukea ei ole maksettu liikaa.

Koiviston auto -yhtymässä jälkilaskelmaa pidetään mutkikkaana toteuttaa.

- Tämä on kuitenkin hyvä asia. Voidaan sitten todeta asian oikea laita ja palauttaa luottamus, jos jotain epäilyjä on, sanoo konsernijohtaja Norrlin.

Liikennöitsijä varoittaa lyhytjänteisestä kilpailuttamisesta

Myös Kuopion Liikenteessä ensimmäistä jälkilaskelmaa odotetaan jännityksellä.

- Me emme pysty ennakkoon laskemaan, joudummeko maksamaan jotain takaisin. Jos katsotaan, että tuki on ylikompensoiva, tulos on vielä huonompi ja sitten tulee ongelmaksi, voidaanko nykyisenlaajuinen liikenne hoitaa, toteaa Koiviston auton liikennejohtaja Kari Hietaniemi.

Kaupunginhallituksen jäsen Pekka Kantanen tyrmistyy uhkausta.

- Vetää kyllä sanattomaksi. Ehkä kilpailu tämänkin asian sitten hoitaa.

Bussiyhtiöitä tuleva mahdollinen kilpailu mietityttää. Koiviston Auton konsernijohtajan Antti Norrlinin mukaan liian lyhytjänteinen kilpailuttaminen ei ole järkevää.

- Liiketoiminta vaatii isoja investointeja, esimerkiksi bussivarikoita ja linja-autoja. Jos käyttöä on vain lyhyeksi ajaksi, kuka näihin viitsii investoida?

Jutussa oikaistu tieto: Aiemmin tässä jutussa kerrottiin virheellisesti, että Kuopion Liikenteen emolle vuonna 2009 siirtämä tulos olisi ollut yli kaksi miljoonaa euroa. Oikea summa on reilut 1,1 miljoonaa euroa.

Katso Hanna Ruokankaan juttu

Lue myös:

    Uusimmat