Nautintoaineiden sukupuolittunut historia: Miksi olut on miesten, siideri naisten juomaa?

Olutta nautiskeleva mies on tutumpi näky kuin sixpack kainalossa kulkeva nainen. Historia osoittaa, että nautintoaineiden historia on hyvin sukupuolittunutta.

Nautintoaineiden historia on tiukasti sukupuolittunutta. Myös kulttuurieroilla on vaikutusta siihen, miten nautintoaineita käytetään.

Tupakointi on perinteisesti ollut miehekäs juttu: työikäisistä miehistä tupakoi vuonna 2011 22 prosenttia, kun vastaava luku oli naisilla 15 prosenttia. Naisasian kultavuosina 1960-luvun lopulla tupakointia markkinoitiin erityisesti naisille. Tuolloin tupakkajätti Phil Morris Company ilmoitti, että suurta sosiaalista murrosta elävät naiset sekä niin sanotut toisen aallon feministit eivät polttaneet tarpeeksi tupakkaa. Sen sijaan, että tupakkayhtiö olisi markkinoinut naisille samoja savukkeita, joita miehet polttivat, heitä varten kehitettiin aivan uudenlainen, pidempi ja sirompi tupakka.

Sama, sukupuolittunut historia, näkyy myös muissa nautintoaineissa. Esimerkiksi tietyt alkoholijuomat ovat vahvasti sukupuolittuneita: perinteisesti olutta juovat miehet, siideriä naiset. Aikakaudesta ja maasta riippuu, kuinka hyväksyvästi olutta lipittävään naiseen suhtaudutaan: 1500-luvulla Kustaa Vaasan hovinaiset joivat päivittäin noin viisi litraa olutta, muitta nykyään olutta lipittävää naista katsotaan paikoitellen ihmetellen. Yhdysvalloissa harva nainen tarttuu tuoppiin, kun taas perinteisimmissä olutmaissa, kuten Tsekeissä, mallasjuomaa nauttivat naisetkin.

Olutta lipittävä "pirkko" ei ole Suomessa ihmetyksen aihe, mutta olutta pidetään silti hyvin miehisenä juomana.

– Kansainvälisten tutkimusten mukaan naiset kokevat oluen miehekkäänä. Oluen imago on, että se on paksua ja täyttävää, se röyhtäyttää ja tarjoilukoot ovat isoja, ravintolakanavan johtaja Seppo Salkoharju Hartwallilta kertoo.


Heinekenin brändivastaava Ossi Ahdon mukaan kysymys on myös makuasioista.

– Naiset pitävät kevyemmistä juomista, oli kyse sitten kaloreista tai mauista. Monet oluet ovat miehisiä jo imagon puolesta, joten naisten on hankala löytää samaistumiskohdetta, Ahto sanoo.

Oluen suosio on myös kulttuurisidonnaista. Kaljamahaa ei pelätä esimerkiksi Espanjassa, jossa oluen imago on kevyt ja terveellinen.

– Siellä jos katsoo kahviloita, myös naiset juovat olutta, Salkoharju sanoo.

Näin tutustut olutkulttuuriin

Heinekenin brändivastaava Ossi Ahto ja Hartwallin ravintolakanavan johtaja Seppo Salkoharju kertovat, kuinka olueen tottumaton nainen voi tutustua olutkulttuuriin:

1. Valitse paikka oikein. Olutravintoloissa valikoima on hyvää ja palvelu on asiantuntevaa. Henkilökunta osaa suositella sinulle myös mieleistäsi olutta.

2. Kokeile 0.25 litran lasikokoa. Se tuo juomiseen tietynlaista tyyliä. Olut ei lämpene.

3. Tutustu oluen ja ruoan yhdistämiseen. Suomessa tässä ollaan vielä alkutekijöissä, mutta tarjolla on fantastisia mahdollisuuksia.

4. Panosta laatuun, älä määrään.

5. Muista vaatia hyvää palvelua.

Lisää aiheesta Makuja-sivuilla:


Lue myös:


AVA, Maarit Rasi

Osittaiset lähteet: Beer West, Oluen historiaa

Kuvat: Shutterstock

Lue myös:

    Uusimmat