NASA: Marsissa jälkiä vedestä

Yhdysvaltain avaruushallinnon uusien todisteiden mukaan Mars on voinut ylläpitää eläviä organismeja. Vielä ei suoria todisteita elämästä ole kuitenkaan löytynyt.

Yhdysvaltain avaruushallinto NASA uskoo, että Marsissa on ollut aikoinaan vettä. Tästä on saatu todisteita kahden amerikkalaisrobottin kerättyä maa - ja kivinäytteitä. Nasan mukaan vettä on ollut niin runsaasti, että se on mahdollistanut elävien organismien synnyn.

Opportunity-robotin keräämät näytteet todistavat, että sen laskeutumisalue Meridiani Planum -tasangolla oli peittyneenä veteen satoja miljoonia vuosia sitten. Robotin analysoimissa näytteissä on jälkiä sulfaateista ja muista mineraaleista jotka muodostuivat veden vaikutuksesta.

Tutkijoiden mukaan vettä on ollut niin runsaasti, että mars on voinut ylläpitää eläviä organismeja. Vielä ei suoria todisteita elämästä ole kuitenkaan löytynyt. Opportuntiy ja sen planeetan toisella puolella oleva kaksoisrobotti Spirit ohjataan nyt itse elämän jälkien etsintään. Ne todistaisivat, että kemiallisen evoluution ensimmäiset vaiheet ovat tapahtuneet myös Marsissa.

(MTV3)

(Huomenta Suomi 03.03.2004)

Avaruustutkijoita kiinnostava seuraava kysymys koskee sitä, onko Marsissa pinnan alla elämää, sanoo avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja.

(Huomenta Suomi 03.03.2004)