Mainos

Nämä ovat syksyn pahimmat terveysriskit – ehkäise oikein

Syksy tuo mukanaan terveysriskejä, joita kesäisen auringon alla oman maan mansikoita maistellessa ei tule ajatelleeksi.

Sosiaali- ja terveysministeriön neuvotteleva virkamies Sirpa Sarlio-Lähteenkorva muistuttaa, että syksyn terveysriskeihin on helppo varautua.

Esimerkiksi ruokavalion laatuun kannattaa syksyllä panostaa. Kun auringonvalo vähenee, on jokaisen syytä kiinnittää huomiota erityisesti D-vitamiinin saantiin. Kun kesäaikaan vitamiinia saa auringosta, toimivat talviaikaan vitamiininlähteinä oikeanlainen ruokavalio ja pilleripurkki.

– Vitamiinien kohdalla keskeistä on D-vitamiinin saannin varmistaminen, mutta yleisiä suomalaisten ongelmia ovat myös liiallinen suolan ja kovan rasvan saanti, liikaa energiaa sisältävien ruokien syöminen, sekä liian vähäinen liikkuminen, muistuttaa STM:n neuvotteleva virkamies Sirpa Sarlio-Lähteenkorva.

Painonhallinta on suuri ongelma

– Ruokavalion yleinen laatu on suuri ongelma, ja sen vuoksi myös kesän jälkeen on syytä kiinnittää huomiota hedelmien, marjojen ja kasvisten saantiin. Tässä suomalaisilla olisi parannettavaa, sillä kesäkauden jälkeen juuri marjat ja kasvikset unohtuvat ruokavaliosta helposti.

Suuria terveysriskejä ovat myös painonhallintaan liittyvät asiat, joiden kannalta juuri syksy on ongelmallista aikaa.

– Syksy on myös painonhallinnan kannalta hankalaa aikaa. Ulkona olo vähenee ja aletaan pukeutua enemmän, silloin helposti myös syödään enemmän ja epäterveellisemmin.

D-vitamiinia kaiken ikäisille

Muilla kuin lapsilla, raskaana olevilla ja imettävillä sekä iäkkäillä, D-vitamiinin tarve hoituu ruokavalion avulla.

– Ne, jotka käyttävät suositusten mukaan D-vitaminoituja nestemäisiä maitovalmisteita ja margariineja sekä kalatuotteita, voivat huoletta olla käyttämättä ylimääräisiä D-vitamiinipillereitä.

Jos nestemäiset maitovalmisteet eivät kuulu ruokavalioon, tai jos nautitaan pelkästään luomuvalmisteita, on syytä miettiä D-vitamiinin saantia pilleripurkin kautta. Suomalaiset luomuvalmisteet eivät sisällä D-vitamiinia, kun muihin maitovalmisteisiin sitä on lisätty.

– Viime vuonna tuplasimme D-vitamiinin määrän nestemäisissä maitovalmisteissa ja margariineissa. Juuri auringon vähäinen määrä vaikuttaa siihen, miksi tarvitsemme pohjoisessa myös D-vitamiinilla täydennettyjä tuotteita.

D-vitamiinivaje näkyy myöhemmällä iällä muun muassa osteoporoosina tai luiden haurastumisena. Sarlio-Lähteenkorva muistuttaa, että vaje on suuri ongelma iäkkäämpien ihmisten parissa. Kaikkien yli 60-vuotiaiden tulisi syödä D-vitamiinivalmistetta ympäri vuoden. Lasten kohdalla yksittäistapauksissa voi esiintyä riisitautia, jos lapsi ei ole saanut neuvolasuositusten mukaisia D-vitamiiniannoksia.

Ehkäise myös masennus

D-vitamiinin vaikutusta mielen laatuun ei ole tutkimuksilla todennettu, vaikka hypoteeseja löytyykin. Masennukseen vaikuttavia asioita ovat kuitenkin muun muassa huono ruokavalio, liikunnan puute, tupakointi ja alkoholin käyttö.

– On olemassa näyttöä siitä, että liikunta vaikuttaa mielihyväkeskukseen, ja kunnolla syöminen lisää vireystilaa ja jaksamista.

Vaikka D-vitamiinista onkin mahdollista saada yliannostus, muistuttaa Sarlio-Lähteenkorva, ettei se ole mahdollista pelkkää terveellistä ruokavaliota noudattavalla.

– Liikasaanti on mahdollista pillereiden kohdalla, mutta ruokaa ei kukaan pysty syömään niin paljon, että D-vitamiinia voisi saada liikaa.

Kuvat: Colourbox

MTV3/Siiri L'Ecuyer

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.