Näistä karsitaan vaikeina aikoina

Talouskasvun hidastuminen vaikuttaa päivittäisiin valintoihin vasta, kun on ihan pakko.

Hyvästi Thaimaan-matkat ja taulutelkkarit.

Laskusuhdanteessa kuluttaja karsii ensin matkailusta tai elektronisista vempaimista. Mutta myös päivittäisestä kuluttamisesta karsitaan. Esimerkiksi viime laman aikana lihan sijasta ostettiin makkaraa, ja leivät leivottiin itse.

Tämä tapahtuu kuitenkin vasta pakon edessä.

- Se mikä tapahtuu maailmantaloudessa tai kansantaloudessa, ei vielä saa ihmisiä muuttamaan kulutustottumuksiaan. Käyttäytymistä muutetaan vasta, kun lama tulee lähelle, sanoo tutkimuspäällikkö Sirpa Raijas Kuluttajatutkimuslaitokselta.

Raijas tutki kulutustottumuksia edellisen laman aikana. Hän löytää nykyiseen tilanteeseen nähden paljon samankaltaisuuksia.

Ensimmäisenä vähennetään luotonottoa vaativia kalliita hankintoja. Näin on jo tapahtunutkin. Asuntojen tai autojen kysyntä on romahtanut, eikä esimerkiksi veneitä ja kesämökkejäkään myydä enää entiseen malliin. Pitkäaikaisiin maksusopimuksiin ei haluta sitoutua.

Seuraavaksi vuorossa ovat päivittäiset valinnat. Tämä on kuitenkin Raijaksen mukaan vasta edessä päin, jos siis lamasta tulee riittävän syvä.

Lue myös:

    Uusimmat